مشاهده پست های بی پاسخ | مشاهده موضوعهای فعال تاریخ امروز جمعه 19 اکتبر, 2018 7:45 am



پاسخ به موضوع  [ 3 پست ] 
 VOIP چیست؟ 
نویسنده پیام
آواتار کاربر

عضو: شنبه 24 نوامبر, 2007 1:54 pm
پست ها: 137
پست VOIP چیست؟
Voice Over IP یا VOIP چیست؟

در گذشته سيستم تلفنی، يك شبكه سوئيچينگ مداری (Circuit Switching ) بود که هنوز هم کما بیش ادامه دارد. بدين معنی كه از طريق گره‌های شبكه، يك مسير اختصاصی بين دو ايستگاه انتهايی برقرار می‌شود. در مقابل، شبكه‌ای مانند اينترنت از سوئيچينگ پاكتی (Packet Switching) استفاده می‌كند كه روشی كاملا متفاوت با سوئيچينگ مداری دارد. در اين نوع شبكه برای انتقال ديتا نياز به يك مسير اختصاصی نيست، بلكه ديتا به صورت دنباله‌ای از قطعات كوچك به نام پاكت (Packet) ارسال می‌شود . هر پاكت در طول شبكه از گرهی به گره ديگر ارسال می‌شود و در هر گره پاكت به طور كامل دريافت و ذخيره شده، سپس به گره‌های بعدی ارسال می‌شود. البته چگونگی هدايت و مسيريابی در گره‌های ميانی، روش‌های مختلفی دارد كه توضيح آنها در اين نوشتار نمی‌گنجد.
شبكه تلفن با داده‌های آنالوگ (صوت) سرو كار دارد. محدوده فركانسی سيگنال تلفن از 0 تا حداکثر 4 کیلو هرتز می‌باشد كه تقريبا محدوده فركانسی صوت انسان را پوشش می‌دهد. البته برای انتقال صدا در بسياری موارد، سيگنال آنالوگ تلفن را به داده‌های ديجيتال تبديل می‌كنند تا امكان انتقال آن با هزينه كمتر امكان‌پذير باشد. ( برای مثال برای ارتباط بين مراكز تلفن در قسمتی به نام PCM، سيگنال ديجيتال به آنالوگ تبديل شده، و در مركز مقصد عكس اين عمل انجام می‌شود و سيگنال آنالوگ دوباره به دست می‌آيد) برای تبديل سيگنال آنالوگ تلفنی به ديجيتال، مطابق با قضيه نايكوييست حداقل فركانس 2 برابر یعنی هشت Khz نياز است كه با توجه به استاندارد نمونه‌برداری 8 بيتی در هر بازه زمانی، برای انتقال هر خط آنالوگ تلفنی به 64Kbps پهنای باند ديجيتال نياز است. اين پهنای باند حالت ايده‌آل و پايه انتقال ديجيتالی تلفن است. در حقيقت اكثر استانداردهای مخابراتی همچون E1 و T1 و حتی استانداردهای فيبر نوری STM1 بر اساس تعداد كانال‌های 64Kbps تعريف شده‌اند.
اما تخصيص 64Kbps برای انتقال هر كانال صوتی هزينه بالايی می‌طلبد، مخصوصا زمانی كه شبكه‌ای به اندازه كره زمين مدنظر طراحان باشد. با پيشرفت تكنولوژی به خصوص در زمينه كامپيوتر، راه‌حل‌های جديد برای كم‌كردن هزينه ارتباط مطرح شد كه برخی از اين راه‌حل‌ها منجر به پايين آوردن پهنای باند مورد نياز انتفال تلفنی می‌شدند.
مهم‌ترين راه‌حل، استفاده از الگوريتم‌های فشرده‌سازی خاص و حذف بعضی از سيگنال‌های زايد از داده ديجيتال می‌باشد. برای مثال در اكثر ارتباطات تلفنی، يكی از طرفين، شنونده و ديگری گوينده است. در ارتباط كلاسيك تلفنی، در اين حالت كانال اشغال می‌شود هرچند داده‌ای منتقل نمی‌شود. می‌توان با استفاده از الگوريتم‌های خاص، سكوت يك طرف را تشخيص داد و به جای ارسال كامل داده و اشغال شدن كامل پهنای باند، داده‌ای به معنی سكوت را به گيرنده ارسال كرد و تا زمانی كه سكوت در يك طرف برقرار است، داده‌ای منتقل نكرد. اهميت اين الگوريتم بخصوص در ارتباطات راديويی (مانند سيستم تلفنی موبايل) بسيار با اهميت می‌شود، چرا كه با توجه به محدوديت كانال‌ها و وجود درخواست كنندگان زياد، استفاده بهينه از باند مهدود بسيار مهم است.
مسئله ديگر، سكوتی است كه بين اداكردن حروف از دهان انسان وجود دارد، چرا كه هرقدر شخصی بتواند سريع صحبت كند، باز بين اداكردن حروف، زمانی وجود دارد كه با استفاده از الگوريتم‌های خاص می‌توان آنها را حذف كرد. علاوه بر تمام اينها، امكان استفاده از الگوريتم‌های فشرده‌سازی در صوت ديجيتال‌شده وجود دارد.
البته استانداردهای مختلفی برای پايين آوردن پهنای باند مصرفی وجود دارد.
يكی از اولين و مشهورترين اين استانداردها، استاندارد GSMK می‌باشد كه در سيستم موبايل (GSM) استفاده می‌شود. اثبات شده است كه اين استاندارد با استفاده از يك پهنای باند 13Kbps (حدود يك پنجم پهنای باند پايه) كيفيتی مطلوب را به مشترك ارائه می‌كند.
در VOIP هم از استانداردهای مختلفی برای تبديل صوت به داده ديجيتال وجود دارد كه نياز به 64Kbps تا 8.3Kbps پهنای باند دارند.
در شكل 1 مقايسه انواع استانداردها با كمك شاخصMOS كه يكی از شاخص‌های معرف كيفيت در انتقال ديجيتال است، آورده شده است. همان طور كه مشاهده می‌شود، اين استانداردها حداقل كيفيتی برابر سيستم موبايل (GSM) را ارائه می‌دهند.

ضمیمه:
voip1.jpg


البته عامل ديگری نيز در كيفيت انتفال صدا به وسيله IP تاثيرگذار است. با توجه به ساختار سوئيچينگ پاكتی در اينترنت و استفاده از پروتكل UDP در VOIP، تضمين 100% برای رسيدن داده‌ها به مقصد وجود ندارد، چرا كه علاوه بر امكان از دست رفتن پاكت‌ها در طول مسير، امكان پس و پيش شدن آنها (به دليل استفاده ازپروتكل UDP ) نيز وجود دارد.
در نمودار شکل 2 درصد افت كيفيت در صورت گم شدن پاكت‌ها (Packet lost ) آورده شده است.

ضمیمه:
voip2.jpg


البته مكانيزمی در استانداردهای جديد وجود دارد، تا در صورت گم شدن پاكت‌ها، افت كيفيت زياد نباشد.
همان طور كه مشاهده می‌شود، استاندارد G729 تنها تا زمانی كه درصد گمشدن پاكت‌ها كمتر از5 باشد، سرويسی با كيفيت قابل قبول را به كاربر ارائه می‌دهد. البته اين درصد گم‌شدن پاكت‌ها بسيار كم می‌باشد و امكان ارائه سرويسی مطمئن را به كاربر نمی‌دهد.
از سوی ديگر همان طور كه مشاهده می‌شود، در استاندارد Enhanced G.711 حتی با وجود 30% گم شدن پاكت‌ها، باز كيفيت سرويس در حد عالی است. البته در ايران با توجه به گران بودن پهنای باند، معمولا از استاندارد G.729 و يا پايين‌تر استفاده می‌شود و متاسفانه به دليل پايدار نبودن ارتباط ISPها با اينترنت و وجود نويز زياد و درصد بالای گم‌شدن پاكت‌ها، كيفيت ارتباط در اكثر مواقع در حد مطلوبی نمی‌باشد.
در هر حال VOIP با ارائه كيفيتی در حد PSTN اما با هزينه‌ای بسيار پايين‌تر نسبت به PSTN (به علت ساختار شبكه‌ای و مهم‌تر از همه ساختار سوئيچينگ پاكتی) توانسته است توجه زيادی را به خود جلب كند، به طوری كه به نظر می‌رسد در آينده كليه ارتباطات راه دور از طريق VOIP انجام شود.
شركت‌های دولتی و خصوصی برای استفاده از اين تكنولوژی و ارانه خدمات با هزينه پايين‌تر و كيفيت بالاتر به مردم، در صورت توجه به نكات فنی و نيز اقدامات ضروری، می‌توانند توفيق زيادی يابند.

منبع: مجله دنیای کامپیوتر و ارتباطات


برای مشاهده تصاویر و دانلود فایل های ضمیمه ، لازم است در سایت ثبت نام کرده و با نام کاربری خود وارد شوید. در حال حاضر ثبت نام در سایت رایگان است.

_________________
زندگی سیبی است که باید گاز زد، با پوست!


شنبه 05 ژانویه, 2008 6:00 pm
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: شنبه 24 نوامبر, 2007 7:39 pm
پست ها: 546
آدرس: تهران
پست Re: VOIP چیست؟
فکر کنم این سیستم دیگه راه بیفته تلفن ها جمع میشه و به هر خونه ایی یه خط دیتا میدن و همه ارتباطها از اون طریق میشه
::smiling::


یکشنبه 06 ژانویه, 2008 9:20 am
مشخصات شخصی WWW
آواتار کاربر

عضو: شنبه 24 نوامبر, 2007 1:54 pm
پست ها: 137
پست Re: VOIP چیست؟
VoIP : عصر جديدي در ارتباطات تلفني

VoIP ماهيت فني تماسهاي تلفني را نغيير ميدهد.خدمات تلفني استاندارد تا اندازهاي به فناوري مشهور به كليد زني مداري(circuit switching) اتكا دارد.در فناوري سوئيچ كردن يا كليد زني مداري ، تماس تلفني يك رشته از سوئيچها را بين تماس گيرنده و پاسخ دهنده باز مي كند و آن رشته سوئيچها يا مدار را ته پايان مكالمه حفظ مي كند.اين سيستم نا كار آمد كار مي كند و نسبتا پر هزينه است.در واقع نياز به نگه داشتن مدار دليل اصلي گران بودن آن است.
اينترنت از كليد زني بسته-بيتي (Packet switching) استفاده ميكند ، كه در آن داده ها فقط به هنگام ضرورت
انتقال مي يابند.كارائي اين سيستم بالاست چون انتقال داده ها فقط در صورت نياز رخ مي دهد.

سه حالت ارتباط VoIP وجود دارد :
1- با يك headset به كا مپيوتر وصل ميشوند و از طريق يك نرم افزار با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند.
2- در سناريوي پيشرفته تر ، يك يا دو طرف از وسايل ويژه اي مشهور به تلفنهاي IP يا VoIP بهره مي گيرند كه شبيه بهگوشيهاي تلفني مرسوم هستند و شبيه به آنها كار مي كنند اما به يك مسير ياب (router) يا يك مودم باند عريض به جاي پريز تلفن روي ديوار وصل مي شوند.گونه بي سيم گوشيهاي IP مشهور به Wi-Fi مي باشد كه از شبكه هاي Wi- Fi استفاده مي كند.
3-پنهان ترين حالت از نظر كاربر ، يك يا دو طرف ار گوشيهاي استاندارد خود براي تماسهاي تلفني بهره مي گيرند.
در اين حالت اينترنت در وسط مداخله دارد و وسيله اي مشهور به ATA (آدپتور تلفن آنالوگ)سيگنالهاي صوتي را از حالت آنالوگ به ديجيتال تبديل مي كند.

مزاياي ويژه VoIP :
1- قيمت كمتر خدمات تلفني (به خصوص تماسهاي راه دور)
2- حذف كد شهري
3- شما مي توانيد شماره تلفن خود را با خود به سفر ببريد.كافيست آداپتور خود را برداريد و در مقصد به يك ارتباط باند عريض وصل كنيد.

× اميدواريم با توسعه خدمات باند عريض و VoIP در كشور عزيزمان شرايط به گونه اي شود تا تمامي هموطنان بتوانند از مزاياي آن بهره مند شوند.

ارائه سرویس VoIP

جهت برقراری ارتباط Voice بین دو نقطه و یا چند نقطه با یک مرکز که مورد نیاز اکثر سازمانها و شرکتهای اقماری می باشد. استفاده از دستگاه Local VoIP Gateway بر روی شبکه اینترنت پیشنهاد می گردد. در این نوع ارتباط امکان اتصال سیستمهای مخابراتی از نوع PBX با استفاده از شبکه اینترنت ایجاد می گردد. به عنوان مثال تلفنهای ثابت خصوصی در مراکز مختلف امکان ارتباط با تلفنهای سمت مقابل را خواهند داشت.
جهت ایجاد ارتباط کد مخصوص برای هر مرکز در نظر گرفته می شود دستگاههای پیشنهادی با خصیصه های متفاوت از نظر تعداد پورتهای FXS و FXO در شبکه های اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد، ضمناً امکان نصب تلفن ثابت و فاکس بر روی آن از دیگر مزایای سیستم پیشنهادی می باشد.
* تعداد خطوط ارتباط همزمان جهت دو مرکز به ظرفیت دستگاه بستگی دارد این ظرفیت بصورت تک کانال – دوکانال – چهار و هشت کانال امکان پذیر است.
امکانات فوق توسط محصول Fonemosa از شرکت Vodtel فراهم گشته و شامل مشخصات ذیل می باشد :

Remote Transit Call
Call Forward
T.38 FAX
Private IP Address
Life Line T.38 FAX
Network Management Capabilities

روشهاي برقراري ارتباط تلفني در حال تغيير است. امروزه براي برقراري ارتباط تلفني راه دور اغلب از تكنولوژيي به نام VoIP استفاده ميشود. اگر تاكنون چيزي راجع VoIP نشنيده ايد، خواندن اين مقاله نظر شما را درباره اينكه ارتباطات تلفني راه دور چگونه انجام ميشود و آينده ارتباطات تلفني چه خواهد بود، تغيير ميدهد. VoIP يك روش براي تبديل سيگنالهاي آنالوگ صوت به دادههاي ديجيتال است كه از طريق اينترنت منتقل ميشوند.
ممكن است از خود بپرسيد كه اين امر چگونه ميتواند مفيد واقع شود. خوب، كافي است چند ثانيه راجع به آن فكر كنيد. اگر تبديل سيگنالهاي آنالوگ به دادههاي ديجيتال ممكن باشد، VoIP ميتواند يك ارتباط اينترنت استاندارد را به يك روش مجازاً رايگان براي برقراي ارتباطات تلفني در هر جاي دنيا تبديل كند. فقط كافي است هزينه ISP را بپردازيد. اين امر شما را قادر ميكند كه شركتهاي تلفني را بهطور كامل كنار بگذاريد.
VoIP قابليت اين را دارد كه روش كار سيستمهاي تلفني را كاملاً متحول كند. شركتهاي زيادي هستند كه سرويس VoIP ارئه ميدهند و پيوسته هم در حال افزايش هستند.
در حال حاضر شركتهاي مخابراتي پيشگام در دنيا، پس از وقوف به امكانات بيپايان اين تكنولوژي جديد، در حال تأسيس مراكز VoIP در سراسر دنيا هستند و فروش سيستمهاي تلفن VoIP روزبهروز در حال گسترش است.


نحوه برقراري ارتباط
با سيستمهاي VoIP به يكي از سه روش زير ميتوان ارتباط تلفني برقرار كرد:
ATA(gateway
سادهترين روش برقراري ارتباط VoIP با استفاده از ATA(Analog Telephone Adaptor
ها كه gateway هم ناميده ميشوند، ميباشد. اين ابزارها اين امكان را به شما ميدهند كه از تلفنهاي آنالوگ استاندارد فعليتان استفاده كنيد(اگر هنوز از تلفنهاي آنالوگ استفاده ميكنيد). به آساني ميتوانيد handset استانداردتان را به ATA متصل كنيد، سپس ATA را به كامپيوتر يا ارتباط اينترنتتان وصل كنيد. با اين كار قادر به برقراري ارتباط VoIP خواهيد بود. ATA سيگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما ميگيرد و آن را به سيگنال ديجيتال آماده براي انتقال در بستر اينترنت تبديل ميكند. همراه برخي ATAها يك نرمافزار هست كه روي كامپيوتر load ميشود و شما را قادر ميسازد كه آن را براي VoIP با دقت پيكربندي كنيد.

IP Phones
اين handsetها كاملاً شبيه handsetهاي استاندارد معمولي است. داراي يك كانكتور RJ 45 Ethernet به جاي كانكتورهاي استاندارد RJ 11 هستند. اين تلفنها تمام نرمافزارها و سختافزارهاي لازم براي برقراري ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقيمأ به روتر شما وصل ميشوند و يك ورودي سريع و مقرون به صرفه به دنياي VoIP فراهم ميكنند.

كامپيوتر به كامپيوتر
اين روش آسانترين روش استفاده از تكنولوژي VoIP است. شركتهاي زيادي هستند كه نرمافزارهاي مقرونبهصرفهاي ارائه ميدهند كه ميتوانيد براي اين نوع VoIP از آنها استفاده كنيد. معمولاً تنها مبلغي كه بايد پرداخت كنيد فقط هزينه ماهانه ISP است. تمام آنچه كه نياز داريد يك ميكروفون،بلندگو، يك كارت صداي مناسب و يك ارتباط اينترنت با سرعت مناسب است.

شركتهاي تلفني بزرگ امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفني راه دور را از طريق يك circuit switch به درون يك IP gateway مسيردهي ميكنند. اين دادهها در طرف ديگر توسط يك gateway دريافت شده و سپس با يك circuit switch محلي ديگر مسيردهي ميشود. هر روزه شركتهاي بيشتري سيستمهاي تلفني VoIP را نصب ميكنند و تكنولوژي VoIP در حال رشد است.

مزاياي VoIP
ازآنجاييكه با استفاده از VoIP شما از هر جايي كه به پهناي باند مناسب دسترسي داشته باشيد، ميتوانيد ارتباط برقرار كنيد، كاربران ميتوانند هنگام مسافرت ATAها يا IP Phoneهايشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتي كه تلفن خانگيشان ارائه ميدهد دسترسي داشته باشند.
برخي افراد از يك softphone براي دسترسي به سرويس VoIPشان استفاده ميكنند. يك softphone يك نرمافزار ويژه است كه سرويس VoIP را به كامپيوتر يا laptop شما load ميكند. اين برنامهها اين امكان را به شما ميدهد كه از طريق laptopتان از هرجاي دنيا كه به يك ارتباط با پهناي باند مناسب دسترسي داشته باشيد ارتباط تلفني برقرار كنيد.
اغلب شركتهاي تلفني سنتي هزينه سرويسهاي اضافي را در صورت حساب شما ميگنجانند. در حاليكه اگر از سرويسدهندههاي VoIP استفاده كنيد، اين سرويسها استاندارد به حساب ميآيد. سرويسهايي مثل:
Caller ID
Call Waiting
Call Transfer
Repeat Dialing
Return Call
Three-way Dialing

بعضي از سرويسدهندگان VoIP مزاياي بيشتري در مورد فيلتر كردن تماسهاي تلفني ارائه ميدهند. اين قابليتهاي اضافي به شما اين امكان را ميدهد كه در مورد چگونگي انتقال تماسهاي تلفني بر اساس اطلاعات Caller ID تصميمگيري نمائيد. اين قابليتها به شما امكان انجام كارهاي زير را ميدهد:
انتقال تماس تلفني به يك شماره تلفن خاص (Forwarding)
ارسال مستقيم تماس به Voicemail
ارسال پيغام اشغال بودن مشترك به تماس گيرنده
امكان سرويس در دسترس نبودن مشترك
بسياري از سرويسهاي VoIP امكان بررسي Voicemail شما را از طريق اينترنت و يا توسط فايل پيوست نامه الكترونيكي كه به كامپيوتر يا PDA شما ارسال شده است را ميدهد. در هنگام تهيه سرويس VoIP از سيستم تلفن و سرويس دهنده VoIP در مورد قابليتهاي آنها و هزينه خدمات سوال كنيد.
براي مديران شبكه، سيستم تلفن VoIP به اين معني است كه به جاي دو شبكه تنها با يك شبكه روبرو هستند. جابجايي سيستم VoIP نيز به آساني صورت ميگيرد. اين بدين دليل است كه اكثر سيستمهاي تلفن مورد استفاده در شبكه VoIP داراي رابط Web بوده و به راحتي توسط مدير شبكه قابل مديريت هستند. پروسه MAC(Move, Add, Change) به راحتي قابل انجام خواهد شد و لازم نيست براي هر بار انجام MAC با سرويسدهندهتان تماس بگيريد. تمام اينها به معناي هزينه كمتر براي سازمان شما ميباشد.
يكي ديگر از منافعي كه براي شركتهاي داراي VoIP ميتواند وجود داشته باشد اين است كه شعب سازمانها ميتوانند در سرتاسر دنيا پراكنده شده باشند و نيازي به مجتمع بودن آنها نيست.

انتخاب يك سيستم تلفن VoIP
اگر شما تصميم به پيادهسازي سيستم VoIP در سازمان خود داريد، ابتدا مشخص كنيد كه كداميك از تجهيزات تلفني فعليتان را ميتوانيد حفظ كنيد. بدين ترتيب ميتوانيد به ميزان زيادي در هزينهها صرفهجويي كنيد. بسياري از سيستمهاي تلفن ديجيتال با افزودن كمترين سختافزار و بهروزرساني نرمافزار داراي قابليت آدرسدهي ميشوند.
علاوه بر اين شما بايد مطمئن باشيد كه تمامي دستگاههاي مورد استفاده شما مانند فكس، پردازشگر كارت اعتباري، سيستمهاي امنيتي و ... ميتوانند به صورت يكپارچه به سيستم تلفن VoIP شما متصل شود.
در آخر توصيه مي شود كه هيچگاه سعي نكنيد با خريدن تلفنهاي VoIP دست دوم در هزينهها صرفه جويي كنيد. به خاطر داشته باشيد كه VoIP يك تكنولوژي جديد بوده و حتي ممكن است تجهيزات مربوط به يك سال قبل هم از رده خارج شده باشند. همچنين هزينه نصب چه تلفن شما نو باشد چه دست دوم تفاوتي نميكند، و حتي ممكن است در صورت استفاده از تلفنهاي دست دوم مجبور شويد هزينه خدمات بيشتري بپردازيد.

_________________
زندگی سیبی است که باید گاز زد، با پوست!


جمعه 03 جولای, 2009 9:28 am
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 3 پست ] 

افراد آنلاین

کاربر حاضر در این تالار : - و 1 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
cron
استفاده و نقل از مباحث سایت، فقط با ذکر منبع و لینک سایت میکرورایانه مجاز است.
Copyright © 2006 - 2010 MicroRayaneh - Powered by phpBB © phpBB Group
Valid CSS2 Valid XHTML 1.0
طراحی سایت : میکرو رایانه