مشاهده پست های بی پاسخ | مشاهده موضوعهای فعال تاریخ امروز جمعه 17 نوامبر, 2017 10:44 pm



پاسخ به موضوع  [ 5 پست ] 
 آموزش برنامه پریمیر premiere 
نویسنده پیام
آواتار کاربر

عضو: دوشنبه 16 ژوئن, 2008 11:28 am
پست ها: 39
پست آموزش برنامه پریمیر premiere
ایجاد پروژه ویدیویی جدید

با اجرای برنامه پریمیر پرو پنجره welcome to adobe premiere pro ظاهر می شود كه در قسمت پایین آن سه آیكون با نام های (new project ) برای ایجاد پروژه جدید ، (openproject ) برای باز كردن پروژه از قبل ذخیره شده، (help ) برای استفاده از راهنمای برنامه وجود دارد.
در بالای این پنجره در زیر قسمت Recent projects لیستی از پروژه هایی كه قبلا" ذخیره و باز شده اند با پسوند *.prproj كه پسوند پروژه های برنامه پریمیر پرو هستند ظاهر می شود. و اگر برای اولین بار به برنامه پریمیر آمده باشیم در این قسمت هیچ چیزی ظاهر نمی شود و باید از دستورnew project استفاده كنیم و اگر در قسمت recent project روی یك پروژه كلیك كنید آن پروژه باز می شود.
برای ایجاد یك پروژه جدید آیكون new project را كلیك كنید و یك پنجره با نام New project ظاهر می شود كه دارای دو برگه نشانه می باشد. ( 1. Load Present 2. Custom Setting)
در برگ نشان load presets لیستی از برنامه های ویدیویی پیش فرض توسط برنامه پریمیر پرو به كاربر پیشنهاد شده است.
در قسمت load presets یك قسمت به نام DV كه برای ویدیویی دیجیتال است در نظر گرفته شده است كه مربوط به فیلم های دوربین فیلم برداری دیجیتال است و دارای دو حالت سیستم تلویزیونی و رنگ PAL و NTSC می باشد.
در صورت احتیاج به پسوندها و فایلهای AVI یا MOV از برگ نشان custom setting استفاده می كنیم و یا از فرمت DV یا Digital setting استفاده و تدوین می كنیم و در آخر از عمل و دستور export نوع فایل ویدیویی خود را انتخاب می كنیم و export می كنیم (كه در آینده توضیح داده می شود).
برای مثال می توان از برگ نشان load presets نوع سیستم مثلا" PAL را انتخاب و از زیر شاخه آن گزینه standard 48 KHz را انتخاب و سپس در برگ نشان custom setting تغییرات را به این قسمت دهیم مثلا" فركانس صدا را به 44 KHz تغییر دهیم.
در آخر حتما" باید در قسمت Name یك نام برای پروژه در نظر گرفته و در قسمت location هم محل ذخیره سازی پروژه را مشخص كنیم. سپس بر روی تكمه ok كلیك می كنیم و پروژه مورد نظر ما آغاز و آماده به شروع كار شده است.


آخرین بار توسط mahrokh در چهارشنبه 06 آگوست, 2008 9:56 am ویرایش شده است و در کل 1 بار ویرایش شده.



چهارشنبه 06 آگوست, 2008 9:44 am
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: دوشنبه 16 ژوئن, 2008 11:28 am
پست ها: 39
پست Re: آموزش برنامه پریمیر
• تنظیم خصوصیات پروژه ویدیویی

در پنجره New project برگ نشان custom settings را انتخاب می كنیم و در سمت چپ این برگ نشان خصوصیات یك پروژه در چهار عنوان جمع آوری شده اند:
A. General: پارامترهای اساسی پروژه است.
B. Capture: برای تعیین چگونگی انتقال صدا و تصویر از یك دستگاه پخش یا دوربین فیلم برداری به پریمیر به كار می رود و اگر یك كارت Capture یا كارت TV و مونتاژ داشته باشیم (مانند …, DV STORM, PRO ONE, DV500) تنظیمات آن در این قسمت ظاهر می شوند. نوع كارت Capture و تنظیمات آن را در این قسمت خواهیم داشت.
C. Video Rendering: برای مشخص كردن پارامترهای رندر كردن به كار می رود.
D. Default Sequence: برای تعیین تعداد تراك های Video و Audio درپنجره Time line و خصوصیات تراك های صوتی این پنجره به كار می رود.

تعریف برخی خصوصیات اصلی این پنجره برای پروژه
در قسمت General و در قسمت سمت راست آن یكسری خصوصیات مهم وجود دارد.
Editing mode: وضعیت تدوین می باشد كه روش پخش برنامه ویدیویی و روش های فشرده سازی فایل ویدیویی را مشخص
می كند.
Time base: فاصله زمانی نقاط تدوین را تعیین می كند. اگرچه مقدار این پارامتر با تعداد فریم هایی كه در هنگام پخش فیلم نمایش داده می شود (Frame Rate) برابر است ولی مفهومی متفاوت با آن دارد.

اگر از گزینهDV استفاده كرده باشیم دو انتخاب وجود دارد:
عدد 25 فریم در ثانیه (25 fps) كه برای تولید و پخش و تدوین در حالت سیستم رنگی PAL یا Secom می باشد.
عدد 97/29 فریم در ثانیه (29.97 fps) برای تولید و تدوین فایلهای ویدیویی با سیستم رنگی NTSC به كار می رود.
اگر در قسمت Editing Mode گزینه video for windows انتخاب شد می توان فایلهای متعارفی تصویری ویندوز را ساخت و همچنین بیشتر گزینه های General فعال می شود و می توان تغییرات را بر اساس دلخواه داد و همچنین سایز و كیفیت تصویر و پروژه را خودمان به طور دلخواه تعیین كنیم.
همچنین در قسمت Time Base می توان نقاط مختلفی را برای تدوین مشخص كرد، از 98/23 تا 60
Frame Size (ابعاد فریم ها): در این قسمت می توان سایز و ابعاد تصویر یا تعداد خطوط افقی (horizontal) و خطوط عمودی (vertical) هر فریم را بر حسب pixel تعیین كرد و این كار در زمانی فعال است كه در قسمت Editing Mode گزینه video for windows فعال باشد.
نكته: بهتر است اندازه frame size با اندازه كلیپ های وارد شده و وارد شونده در پروژه یكی باشد و هر چه مقادیر این كادرها را افزایش دهید، جزئیات تصویر بهتر رؤیت می شود و همان resolution تصویر است و توصیه می شود برای اینكه خروجی فایل ویدیویی بر روی تلویزیون مطابق با ارتفاع و پهنای تلویزیون های معمولی باشد مقادیر فریم سایز به گونه ای انتخاب شود كه نسبت كسری 4 به 3 (4:3) را داشته باشند.
نكته: سایز و ابعاد تلویزیون PAL كه در ایران هم از این سیستم استفاده می شود برابر با 576 * 720 می باشد و سایز تلویزیون NTSC برابر با 480 * 720 می باشد.
كسانی كه می خواهند برای صدا و سیما و همچنین كلیپ ها و تیزرها را برای تلویزیون ایران آماده كنند باید از سیستم تلویزیون PAL استفاده كنند یعنی در پنجره New Project و در برگ نشان load project گزینه DV-PAL را انتخاب و یكی از گزینه های مرتبط به كارمان را از این قسمت انتخاب كنیم.
Pixel Aspect Ratio: در این قسمت نسبت پهنا به ارتفاع تك تك پیكسل ها pixel) (تعیین می شود.
نكته: توصیه می شود برای تصاویر scan شده یا تصاویر تولید شده با برنامه های گرافیكی و تصاویر ویدیویی آنالوگ از گزینه square pixel استفاده شود زیرا اگر مقدار این كادر با تصاویر ویدیویی شما سازگار نباشد،هنگام پس نمایش یا پس از تولید نهایی پروژه تصاویر فایل ویدیویی به صورت نامنظم و موج دار به نظر خواهد رسید.
: Fieldآمیختگی میدان های ویدیویی را مشخص می كند.

نكته: برای تصاویر ویدیویی DV كه دارای میدان های آمیخته هستند آیتم lower field انتخاب می شود و زمان خروجی گرفتن برای یك تلویزیون گزینه upper field یا lower field انتخاب می شوند.
نكته: اگر این پارامتر به طور صحیح انتخاب نشود، نمایش آن بر روی تلویزیون با پرش و لرزش همراه است و به عبارتی گفته می شود آمیختگی فیلدها به هم ریخته است.
Display Format: برای تعیین نحوه زمانی نمایش پروژه به كار می رود. در صورتی كه در كادر Time baseبرای سیستم رنگ NTSC انتخاب شده باشد. در كادر Display Format گزینه Drop frame Time-code انتخاب می شود.
Title safe Area: ( ناحیه محافظت شده عنوان یا نوشته ها)
مشخص می كند چند درصد از حاشیه فریم به عنوان منطقه Title علامت گذاری شود و این ناحیه موجب می شود كه در زمان نمایش بر روی تلویزیون عناوینی حذف نشود و در پنجره monitor این قسمت نمایش داده می شود و كنار ناحیه Action safe می باشد.
Action safe Area: (ناحیه محافظت شده فعال برای تصاویر ویدیویی)
در این قسمت مشخص می كند چند درصد از حاشیه فریم به عنوان منطقه سالم تصاویر علامت گذاری شود. و در زمان نمایش بر روی تلویزیون گوشه های تصویر حذف نشود كه در پنجره مونیتور آخرین خط كشیده شده است.
Sample Rate Audio: در این كادر مقادیر بزرگ اشاره به فركانس بالاتر و در نتیجه كیفیت صدای بهتر دارد.


چهارشنبه 06 آگوست, 2008 9:46 am
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: دوشنبه 16 ژوئن, 2008 11:28 am
پست ها: 39
پست Re: آموزش برنامه پریمیر
• محیط كاری پروژه
پس از ایجاد یك پروژه جدید عمل تولید و تدوین ویدیویی توسط یكسری پالت ها و ابزارها و از طریق چهار پنجره كاربردی صورت
می گیرد كه به مجموعه آن ها محیط كاری پروژه و رابط كاربر پریمیر گفته می شود.
احضار و دسترسی به هر یك از قسمت های محیط كار پروژه از طریق منوی windows صورت می گیرد.
برای احضار پالت ابزارها دستور windows>Tools را انتخاب می كنیم و این جعبه باز می شود و شامل ابزارهایی برای انتخاب، ویرایش و مشاهده كلیپ ها می باشد.
برای احضار پالت فیلتر ها و افكت های تصویری و صوتی از منوی windows گزینه Effects را انتخاب می كنیم و همانطور كه
می بینیم در این پالت فیلترها و ترانزیشن های صوتی و تصویری جهت استفاده لیست شده اند.
برای احضار پالت info از منوی windows گزینه info را انتخاب می كنیم. این پالت اطلاعات كلیپ یا ترانزیشن انتخاب شده را نمایش می دهد.
برای احضار پالت history از منوی windows گزینه history را انتخاب كنید. این پالت كلیه عملیات و تغییرات روی پروژه را مرحله به مرحله ثبت می كند و از طریق آن می توان آخرین عملیات و تغییرات اعمال شده روی پروژه را لغو یا undo نمود و به وضعیت های پیشین بازگرداند.

• در برنامه premiere سه پنجره اصلی وجود دارد كه عبارتند از :
1. پنجره project ! windows > project
این پنجره، پنجره پروژه می باشد. این پنجره برای وارد كردن و سازماندهی كلیپ ها به كار می رود. این پنجره تمام كلیپ های وارد شده به پروژه را در یك لیست نمایش می دهد و این پنجره اصلی ترین پنجره است یعنی با بستن این پنجره، پروژه ما بسته می شود.
2. پنجره monitor ! windows > monitor
پنجره مانیتور شامل دو قسمت است:
پنجره سمت چپ یا source view كه برای نمایش تك تك كلیپ های ویدیویی به كار می رود.
پنجره سمت راست یا program view كه وضعیت فعلی برنامه ویدیویی موجود بر روی محور زمان یا Time line را به نمایش
می گذارد.
3. پنجره Time line ! window >Time line
این پنجره برنامه ویدیویی شما را به صورت شماتیك نمایش می دهد. این پنجره شامل تراك های جداگانه ای است. كه كلیپ های ویدیویی و صوتی بر روی آن ها قرار می گیرد. تغییراتی كه در این پنجره اعمال می كنید در قسمت Program view پنجره Monitor منعكس می شود.
علاوه بر این ها پنجره های دیگری از قبیل Audio mixer (برای تركیب صداها)
پنجره ضبط یا Capture video
پنجره ساخت فیلم نامه های مصور یا storyboard
پنجره ساخت عنوان ها یا Title وجود دارد.

سازماندهی كلیپ ها در پنجره پروژه
1- پنجره پروژه: سازماندهی كلیپ ها در قسمت بالای پنجره project محل پیش نمایش كلیپ ها وجود دارد كه به این قسمت Preview Area گفته می شود.
در سمت راست و بالای این پنجره تكمه مثلث شكل منوی پنجره پروژه قرار دارد (option پنجره project).
پایین این پنجره محل استقرار كلیپ ها می باشد.
از آن جا كه در یك پروژه مؤلفه های گوناگونی از قبیل كلیپ های ویدیویی، كلیپ های صوتی، تصاویر ثابت، تصاویر متحرك، متون و دیگر مؤلفه ها به كار می روند لازم است جهت مدیریت بهینه پروژه، این مؤلفه ها طبقه بندی و سازماندهی شوند.
می خواهیم كلیپ های ویدیویی كه قرار است در پروژه به كار روند را در پوشه و فولدری ویژه نگهداری كنیم، برای ایجاد پوشه از منوی پنجره پروژه گزینه New Bin (ctrl+/) انتخاب كنیم و یا در پایین پنجره، پروژه روی آیكون Bin كلیك نمایید و یا این كه از منوی File>New>Bin استفاده نماییم و یا اینكه داخل پنجره project و در روی ناحیه خالی كلیك راست نموده و گزینه New Bin را بزنیم و سپس یك پوشه ایجاد می شود و برای پوشه ایجاد شده یك نام در نظر می گیریم، (برای مرتب بودن فایلها و مرتب بودن پروژه، بهتر است پوشه های مرتب بسازیم تا راحت تر به آن ها دست پیدا كنیم مثلا" برای فیلم های ویدیویی یك Bin با نام video بسازیم و ...) و پس از نام گذاری كلید Enter را می زنیم.
برای وارد شدن به این پوشه روی آن دو بار كلیك می كنیم و همانند پوشه های window عمل می كند و ما به داخل پوشه می رویم. همچنین لازم به ذكر است می توانیم در این پوشه زیر پوشه های دیگری نیز قرار دهیم. مثلا" چون فایلهای video ما دارای چند نوع پسوند است می توان پسوندها را نیز پوشه بندی كرد و برای این كار داخل همان Bin ساخته شده یك Bin دیگر مانند بالا می سازیم (New Bin)
نكته: برای حذف پوشه های ساخته شده روی پوشه مورد نظر تكمه راست زده و گزینه clear را انتخاب می كنیم و یا این كه پوشه مورد نظر را انتخاب و از كلید Delete و یا Backspace استفاده می كنیم و یا پوشه را انتخاب و روی آیكون سطل آشغال در پایین پنجره projects كلیك می كنیم
نكته: برای جا به جایی پوشه ها عمل drag and drop را با ماوس روی پوشه ها انجام دهید (آن ها را گرفته و در مكان خاص خود رها كنید).
نكته: برای تغییر نام یك پوشه روی آن راست كلیك كرده و از منوی باز شده گزینه Rename را انتخاب كنید و یا اینكه به طور مكث دار روی bin مورد نظر 2 بار كلیك كنید یعنی ابتدا 1 كلیك و با گذشت یك ثانیه 1 كلیك دیگر انجام دهید
نكته: برای بازگشت به پوشه های قبلی از تكمه Backward با همان up كه در بالای پنجره project است استفاده می شود
نكته: برای نمایش پوشه ها و فایلها به شكل طومار از پایین پنجره پروژه تكمه List را كلیك و یا از منوی option پنجره project و قسمت view گزینه Listرا انتخاب كنید و برای حالت دیگر از همین قسمت گزینه Icon را انتخاب كنید و كلیدهای میانبر آن ctrl+ page down (Icon) و ctrl+ page up (list).
نكته: برای تغییر اندازه آیكون پوشه ها از منوی option پنجره project گزینه Thumbnail را انتخاب می كنیم.

• وارد كردن كلیپ ها در پنجره پروژه
برای وارد كردن كلیپ ها به عنوان مثال یك كلیپ ویدیویی از نوع Avi وارد پوشه مورد نظر شده و در محلی خالی راست كلیك كردن و گزینه Import را انتخاب می كنیم و یا اینكه در همان محل خالی دوباره كلیك می كنیم و یا ازدستور File>Import (كلید میانبر ctrl+I) استفاده می كنیم تا كادر Import ظاهر شود.
در قسمت پایین این پنجره و در قسمت File nameنام فایلهای انتخابی دیده می شود و در قسمت Files of type لیستی از انواع فایلهای قابل Import شدن دیده می شود و گزینه All Support Media همه فایلها و كلیپ های صوتی و تصویری را در نظر می گیرد و ما می توانیم فایلهای مورد نظر یا فایل مورد نظر را انتخاب و روی open كلیك می كنیم (مثلا" یك فایل Avi). لازم به ذكر است برای وارد كردن یك پوشه به همان حالت پوشه و فولدر مانند، پوشه مورد نظر را در پنجره Import انتخاب می كنیم و روی گزینه Import Folder كلیك می كنیم و این دستور زمانی روشن و فعال می شود كه یك پوشه را انتخاب كرده باشیم
پس از open كردن فایل مورد نظر این فایل هم اكنون در پنجره project نشان داده می شود و قرار می گیرد. برای مشاهده پیش نمایش این فایل ویدیویی و سایر مشخصات آن روی آن فایل كلیك می كنیم و در بالای پنجره project در محل پیش نمایش نام و نوع فایل ویدیویی، ابعاد فریم ها (Frame size)، مدت زمان فایل (Duration)و سرعت پخش فریم ها (Frame Rate) نمایش داده می شود
برای مشاهده فایل پیش نمایش روی تكمه play در بالای پنجره project كلیك كنید و برای توقف آن روی تكمه Stop (یا روی همان قسمت) كلیك كنید
برای حركت بین فریم های فایل ویدیویی روی زبانه زیر تصویرك كلیك كرده و با نگه داشتن كلیك چپ ماوس آن را به راست و چپ، حركت دهید تا آن را به صورت دستی مشاهده كنید
نكته: برای تغییر دادن پوستر یك فریم (poster frame) یا همان تصویری كه در بالای پنجره project نمایانگر كلیپ تصویری و متحرك ما است ابتدا كلیپ متحرك را انتخاب كرده، سپس در پنجره پیش نمایش در بالای پنجره project بر روی فریم مورد نظر جهت پوستر سازی رفته (یعنی زبانه را حركت می دهیم تا تصویری كه می خواهیم پوستر شود بیاید). سپس تكمه poster frame را كلیك می كنیم (كه در سمت چپ پنجره پیش نمایش و بالای play راست) و از این پس این تصویر فریم به عنوان پوستر نمایشی این كلیپ اعمال می شود
نكته: برای جا به جایی كلیپ ها از دو روش استفاده می كنیم: (drag and drop)و ) كلیپ را انتخاب و راست كلیك و انتخاب دستور cut و حركت به مكان مورد نظر و راست كلیك و انتخاب دستور (paste

• ذخیره سازی پروژه
هنگامی كه یك پروژه را ذخیره می كنید، روش تدوین، ارجاعات به فایلهای منبع و آخرین حالت قرار گیری و ترتیب پنجره های برنامه نیز به همراه آن ذخیره می شوند
برای ذخیره كردن یك پروژه از منوی File گزینه Save را انتخاب می كنیم (ctrl + s) سپس در پنجره باز شده نام محل ذخیره فایل را مشخص و تكمه save را می زنیم كه پروژه ما با پسوند *.prproj ذخیره می شود
برای ساختن یك نسخه جدید از پروژه و سپس ادامه كار بر روی همین نسخه جدید از دستور File> save as انتخاب می كنیم (ctrl + shift + s) را انتخاب می كنیم و در اینجا می توانید نام جدیدی به پروژه خود اختصاص داده و آن را در محل دیگری ذخیره كنیم و در پایان تكمه save را كلیك كنید
برای ساختن یك نسخه جدید از پروژه و سپس ادامه كار بر روی نسخه قبل از منوی File گزینه save a copy را انتخاب كنید. پس از تعیین نام و محل ذخیره فایل تكمهOK را كلیك نمایید
برای ذخیره اتوماتیك یك پروژه یا ایجاد یك آرشیو دستورEdit>preferences>Auto save را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده و در قسمت Auto save آیتم Automatically save projects را انتخاب نمایید. سپس فواصل زمانی ذخیره فایل را بر حسب دقیقه در كادر Automatically save every مشخص نمایید
برای مشخص كردن تعداد كپی های هر پروژه باید از پارامتر Maximum project versions استفاده كنید. به عنوان مثال: برای اینكه 5 نسخه آخر هر پروژه در آرشیو ذخیره شود، عدد 5 را تایپ كنید

• باز كردن پروژه ویدیویی
در زمان احضار پنجره Welcome to premiere pro برای باز كردن پروژه های ویدیویی از قبل ذخیره شده كه با پسوند *.prproj بر روی هارد دیسك می باشند تكمه open project را انتخاب كنید. سپس در پنجره باز شده در مسیر ذخیره سازی، پروژه مورد نظر خود را پیدا كرده و آن را انتخاب كنید و سپس تكمه open را بفشارید، پروژه مورد نظر شما احضار می شود
راه دیگر باز كردن پروژه ما این است كه وقتی داخل برنامه premiere pro هستید از دستور File > open استفاده كنید و كلید میانبر آن ctrl + o است كه پروژه ها را با پسوندهای *.prproj و *.ppj باز می كند

• باز كردن پروژه ای با فایلهای گمشده
پریمیر كلیپ های منبع (اصلی) به كار رفته در پروژه را در فایل پروژه (*.prproj) ذخیره نمی كند. بلكه فقط یك reference یا مرجع از نام و آدرس فایلهای منبع را در پروژه ثبت می كند
اگر پس از وارد كردن یك كلیپ به یك پروژه نام آن را تغییر داده، آن را جا به جا و یا حذف كنید در زمانی كه آن پروژه را جهت باز شدن انتخاب می نمایید پریمیر فایل منبع مورد نظر را پیدا نخواهد كرد. در این حالت كادر محاوره ای Where is the file? باز می شود و محل فایل یا فایلهای گمشده پروژه از شما پرسیده می شود. اگر فایل مفقود شده یا نسخه جایگزین آن را پیدا و انتخاب كنید و سپس تكمه select را كلیك نمایید، فایل جدید جایگزین فایل قبلی خواهد شد.

• كمه offline:
فایل گمشده را با یك فایل offline و خاموش جایگزین خواهد نمود تا جدا" آن فایل را پیدا و جایگزین كنیم
فایل offline مانند یك فضای خالی عمل كرده و تمام آدرس های فایل گمشده را در سراسر پروژه حفظ می كند. با استفاده از این ویژگی می توانیم در فرصت های جدی فایل اصلی را پیدا كرده و به جای فایل offline قرار دهیم
تكمه offline All:
تمام فایلهای گمشده را با فایلهای offline جایگزین می كند
تكمه skip:
تمام آدرس های موجود به فایل گمشده را از پروژه حذف می كند. با این انتخاب تمام نمونه های كلیپ مزبور از پنجره های پروژه و Time line حذف خواهند شد
تكمه skip All:
آدرس های موجود به تمام فایلهای گمشده را از پروژه حذف می كند
تكمه cancel:
در صورت انتخاب این گزینه برنامه به صورت اتوماتیك یك فایل offline ایجاد می كند و پروژه باز می شود.
تكمه Find:
برای جستجو و پیدا كردن فایلهای گمشده در جاهای مختلف كامپیوتر می باشد
تكمه skip preview:
گزینه Display only exact name match:
انتخاب این گزینه باعث می شود فقط فایلهای نمایش داده شوند كه دقیقا" هم اسم و هم نام فایلهای گمشده باشند حتی از لحاظ كوچكی و بزرگی حروف انگلیسی
• ایجاد فایلهای آف لاین offline
اگر تصمیم دارید از فایل ویدیویی یا صوتی منبع كه هنوز ضبط نشده است استفاده كنید می توانید از یك فایل آف لاینی به عنوان یك جانشین موقت برای آن استفاده كنید. سپس هنگامی كه فایل ویدیویی اصلی را تهیه كردید می توانید آن را با فایل offline جایگزین كنید، (مثلا" در هنگام تدوین متوجه می شوید یك فایل ندارید و یا مجدد باید فیلم برداری شود و داخل كامپیوتر ریخته شود و نمی خواهید كار را متوقف كنید برای این كار به مدت زمان خاص و با نام خاص یك فایل offline ایجاد كرده سپس فایل صحیح را بعدا" جایگزین می كنیم).
یكی دیگر از مزایای فایلهای آف لاین به جای فایلهای اصلی بالا بردن سرعت پردازش در زمان تدوین پروژه است
روش كار: ابتدا در پنجره project در پوشه ای كه می خواهید فایل خالی offline را قرار دهید رفته سپس به منوی File و سپس دستور New و گزینه offline file را انتخاب و یا این كه از پایین پنجره project و گزینه New Item دستور offline file را انتخاب می كنیم و پنجره offline file باز می شود. در بالای این پنجره مشخصات كلی این فایل پرسیده می شود كه عبارتند از:
Contains:
نوع فایل كه صوتی، تصویر یا هر دو می باشد قابل انتخاب است. در این قسمت لازم به ذكر است اگر Audio انتخاب كنیم فقط یك فایل آف لاین از نوع صدا درست می شود و در آینده برای جایگزین كردن حتما" و فقط باید صدا جایگزین كنیم و تصویر نمی توانیم جایگزین كنیم و در كار حتما" باید فایلهای offline با فایلهای حقیقی وارد شوند از لحاظ داشتن صدا و تصویر یكی باشد.
Tape Name، File Name ، Description ، Scene ، Shot/take
Log Note:
در پایین پنجره در كادر Time code مقادیر كد زمانی نقطه ورودی (media start) و انتهایی (media end) فایل ویدیویی اصلی پرسیده می شود كه با قرار گرفتن ماوس روی هر یك و حركت به سمت چپ و راست. این مقادیر تنظیم می گردند (یا روی آن ها كلیك و عدد دلخواه را می دهیم) و در قسمت media duration ، مدت زمان فایل offline را خواهیم دید كه بر اساس Time code می باشد. و پس از همه تنظیمات روی تكمه Ok كلیك می كنیم و یك فایل offline در پنجره project ایجاد می شود كه می توان از آن در پروژه استفاده نمود.

• جایگزینی سازی فایلهای آف لاینی
برای جایگزین كردن فایل خالی آف لاین درون پروژه با فایل اصلی مورد نظر ابتدا فایل آف لاین را در پنجره با ماوس انتخاب كرده و از منوی project گزینه link media را انتخاب كنید و یا روی فایل آف لاین در پنجره project تكمه راست را زده و دستور link media را انتخاب می كنیم و سپس كادر محاوره ای اتصال یا Attach باز می شود. سپس فایل مورد نظر را انتخاب كرده و تكمه select را بفشارید.
همانطور كه مشاهده می كنید فایل مورد نظر اصلی جایگزین فایل آف لاین شده است. حال اگر بخواهیم در پروژه یكی از فایلهای اصلی را تبدیل به فایل خالی offline كنیم آن را در پروژه انتخاب نموده و سپس از منوی project دستور unlink media را انتخاب كنید و پنجره unlink media باز می شود و در پاسخ به این پنجره در صورتی كه قصد پاك كردن فایل اصلی را از روی هارد دیسك ندارید گزینه Media files Remain on Disk را انتخاب كرده و OK نمایید. فایل offline ایجاد می گردد و اگر گزینه Media files are delete را بزنید به طور كل آن فایل از حافظه اصلی كامپیوتر و هارد دیسك پاك می شود. حتی در سطل آشغال هم ریخته نمی شود و این كار را با همه فایلهای تصویری می توان انجام داد.
نكته: برای تغییر دادن مشخصات فایل offline روی آن 2 بار كلیك نموده و پنجره آن باز می شود سپس می توان آن را تغییر داد.


چهارشنبه 06 آگوست, 2008 9:48 am
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: دوشنبه 16 ژوئن, 2008 11:28 am
پست ها: 39
پست Re: آموزش برنامه پریمیر
آموزش برنامه پریمیر احضار كلیپ ها در پنجره مانیتور (Monitor)
پنجره مانیتور برای نمایش هر یك از كلیپ ها به طور جداگانه و كل برنامه ویدیویی به كار می رود.
این پنجره دو مانیتور مختلف را در كنار یكدیگر نمایش می دهد. كه مانیتور سمت چپ برای مشاهده كلیپ های منبع یا اصلی به كار می رود (یعنی همان كلیپ هایی كه import كردیم) و به قسمت source view یا clip view معروف می باشد و مانیتور سمت راست وظیفه نمایش برنامه تدوین شده موجود بر روی محور زمان را به عهده دارد كه آن را sequence view یا program view می نامیم
در قسمت پایین این پنجره (پنجره monitor) كنترلهایی برای ویرایش كلیپ ها و برنامه ویدیویی تعریف شده است. برای احضار كلیپ ها در پنجره مانیتور، در قسمت source view كافی است ، در پنجره پروژه روی كلیپ مورد نظر 2 بار كلیك كنید. مثلا" روی یك كلیپ ویدیویی با پسوند Avi یا هر چیز دیگر در پنجره project، دو بار كلیك می كنیم. همانطور كه مشاهده می كنید كلیپ مورد نظر در پنجره مانیتور ظاهر می شود و در سمت چپ به نمایش در می آید.
همچنین می توان روی كلیپ مورد نظر كلیك راست كرده و گزینه open in source monitor را انتخاب می كنیم. نام كلیپ در بالای پنجره source اضافه می شود، و برای بستن كلیپ در پنجره source و در جایی كه نام كلیپ قرار دارد و یا روی علامت كلیك كنید و یا اینكه روی نام كلیپ كلیك چپ كرده و گزینه close را انتخاب كنید و نام كلیپ از منو و پنجره مورد نظر حذف می شود.
برای احضار چند كلیپ به طور همزمان در پنجره مانیتور، ابتدا با پایین نگه داشتن كلید ctrl و انتخاب تك تك كلیپ ها آن را انتخاب كرده و آن ها را انتخاب كرده و آن ها را به سمت پنجره مانیتور و قسمت source می كشیم و در آن جا رها می كنیم و یا اینكه در حالیكه كلیپ های مورد نظر انتخاب می باشد، روی آن ها راست كلیك كرده و گزینه open in source monitor را انتخاب می كنیم و با این كار پنجره مانیتور احضار می شود و كلیپ های انتخاب شده به لیست منوی پنجره source اضافه می شوند.
با استفاده از این منو یعنی جایی كه نام كلیپ ها می باشد می توان هر یك از كلیپ های احضار شده را سریعا" در پنجره source نمایش داده و برای بستن كل كلیپ های احضار شده می توان گزینه Close All را از این منو انتخاب كرد.

• حالت های نمایشی در پنجره مانیتور
در زمان كار با پنجره مانیتور سه حالت نمایشی قابل تنظیم است. حالتی كه دو صفحه مانیتور دیده می شود Dual View نام دارد. كه در این حالت هر دو قسمت source view و sequence view مشاهده می شود.
حالت نمایشی دیگر single view می باشد كه در آن فقط یكی از پنجره ها نمایش داده می شوند. برای آن كه تنها پنجره source نمایش داده شود تكمه منوی Option پنجره source در پنجره منوی باز شده گزینه single view را انتخاب كنید. در این حالت تنها پنجره source در پنجره مانیتور نمایش داده می شود. برای بازگشت به حالت قبل یا Dual از منوی این پنجره گزینه Dual view را انتخاب كنید. به همین منوال می توان با انتخاب single view از منوی option پنجره sequence تنها آن را به نمایش درآورد.
حالت سومی پنجره مانیتور كه مخصوص پنجره sequence می باشد Trim view نام دارد كه برای نمایش كلیپ ها یعنی حذف فریم های اضافی از ابتدا و انتهای كلیپ ها بكار می رود. در این حالت با دقت بیشتری می توانید ابتدا و انتهای هر كلیپ مجاور را تنظیم كنید و برای انتخاب این وضعیت از منوی پنجره sequence گزینه Trim را انتخاب كنید (ctrl + T).

• كلیدهای كنترلی در پنجره مانیتور
در پایین هر یك از پنجره های مانیتور یك سری كلیدهای كنترلی می بینیم كه جهت پخش، تدوین، علامت گذاری كلیپ ها و استخراج قسمت های مورد نیاز از تایپ به كار می رود.
در اولین نوار پایین پنجره source ،2 تایمر مشاهده می كنید. تایمر سمت چپ نشان می دهد كه هم اكنون در كدام فریم زمانی از فیلم قرار داریم، با حركت ماوس به سمت چپ و راست بر روی این تایمر مقدار آن تغییر می كند. با كلیك بر روی آن و درج عدد مورد نظر می توان به آن فریم زمانی پرش كرد و برای راحت وارد كردن عدد كافی است عدد را داده و برای فاصله بین مناطق یعنی ساعت، دقیقه، ثانیه و فریم از كلید*بعد اعداد استفاده كرد.
تایمر سمت راست طول زمانی كلیپ را نشان می دهد كه این زمان و Time code به صورت زیر است:
در وسط این دو تایمر تكمه zoom level قرار دارد كه با كلیك بر روی آن و انتخاب یكی از درصدها، درصد بزرگنمایی پیش نمایش كلیپ تغییر می كند و گزینه Fit، بزرگنمایی تصویر را به بهترین حالت و شایسته ترین دید و بزرگنمایی نشان می دهد. بقیه درصدها هم كه از 10% تا 800% Zoom می كند.
در زیر تایمرها خط كش را مشاهده می كنید كه به آن Time ruler یا خط كش زمان گفته می شود. با حركت slider (لغزنده) این خط كش، می توان روی كلیپ حركت كرده و به فریم های زمانی مورد نظر رفت و همچنین نشانه ها و ماركرها كه در آینده توضیح داده خواهد شد در این قسمت دیده می شوند.
در زیر خط كش زمان در كادر وسط تكمه های پخش كلیپ قرار گرفته اند.
تكمه play و stop برای پخش و توقف كلیپ به كار می روند.
نكته: لازم به ذكر است گرفتن كلیدهای Alt و ctrl و فشردن تكمه play موجب معكوس كلیپ خواهد شد.
تكمه های step forward (") و step backward (!) برای بردن كلیپ به میزان یك فریم به جلو یا عقب به كار می روند
نكته: گرفتن كلید shift و زدن این 2 كلید موجب پرش به 5 فریم بعدی یا قبلی خواهد شد.
تكمه loop I* كه انتخاب آن موجب می شود در زمان پخش كلیپ اجرای كلیپ مكررا" صورت گیرد و این تكمه در منوی option این پنجره نیز وجود دارد.

• برش كلیپ ها در پنجره مانیتور
می خواهیم بخشی از كلیپ احضار شده در قسمت source پنجره مانیتور را جهت استفاده در پروژه ویدیویی خود برش دهیم.
ابتدا پنجره source را با كلیك روی آن فعال كنید، نشانه فعال شدن پنجره source خطوط آبی رنگ بالا و پایین آن می باشد
ابتدا با اجرای كلیپ توسط تكمه play یا حركت slider خط كش زمان در پنجره source (سمت چپی) به فریم ابتدایی بخش مورد نظر می رویم و در این نقطه كلید *set in point را برای تعیین نقطه ورودی بخش مورد نظر فشار می دهیم، پس از این كار خط كش زمان در این نقطه به دو رنگ متفاوت تقسیم می شود. سپس به فریم انتهایی بخش مورد نظر رفته و تكمه set out point* را جهت مشخص كردن نقطه خروجی یا پایانی مورد نظر كلیك می كنیم.
اگر به Time ruler یا خط كش زمان توجه كنیم بخشی كه پر رنگ می باشد برش ایجاد شده از كلیپ است. برای رفتن به ابتدای برش كلید *go to in point را فشار دهید و برای رفتن به نقطه پایانی برش كلید *go to out point را فشار دهید.
در این زمان كلید play into out تنها برش ایجاد شده كلیپ را پخش می كند یعنی از in point شروع به پخش و تا out point ادامه می یابد. در حالی كه می توان از طریق كلید play كل كلیپ را صرف نظر از برش ایجاد شده پخش نمود.
نكته: اگر كلید Alt را نگه داریم كلید play in to out تبدیل به كلید play Edit می شود و موجب پخش كلیپ از جایی می شود كه slider یا لغزنده در آن مكان قرار دارد.
نكته: در صورتی كه بخواهید از برش ایجاد شده در كلیپ صرف نظر شود در حالی كه كلید Alt را پایین نگه داشته اید روی تكمه های set in point برای حذف نقطه و روی برش و سپس روی نقطه set out point برای حذف نقطه پایانی برش كلیك كنید و بدین ترتیب برش مورد نظر شما حذف می گردد.

• اصلاح برش ها در پنجره مانیتور
می خواهیم در بخش source پنجره مانیتور برش ایجاد شده در خط كش زمان را كه ایجاد كردیم اصلاح كنیم برای انتقال نقطه ورودی برش به محل مورد نظر دیگر cursor ماوس را به ابتدای برش بر روی خط كش زمان برده تا شكل ماوس به صورت براكت قرمز رنگ در بیاید، در این لحظه كلید چپ ماوس را كلیك كرده و به سمت راست یا چپ و به فریم زمانی دلخواه خود منتقل كنید. برای نقطه پایانی برش نیز به همین منوال می توان عمل نمود.
برای جا به جا كردن كل محدوده برش مكان نمای ماوس را به وسط منطقه برش روی خط كش زمان برده تا شكل ماوس به صورت دست باز در بیاید، در این حالت كلید چپ ماوس را فشرده و محدوده برش را به چپ یا راست تغییر مكان دهید.
راه دیگر برای اصلاح برش حذف نقاط ورودی ‍و خروجی برش و ایجاد مجدد آن ها می باشد .


چهارشنبه 06 آگوست, 2008 9:50 am
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: شنبه 24 نوامبر, 2007 7:39 pm
پست ها: 546
آدرس: تهران
پست Re: آموزش برنامه پریمیر premiere
سلام

ممنون از آموزش مفصل و خوب ::smiling::
کاش اولش هم توضیح بدین : بعد از نصب برنامه و ...

::smiling:: ::rose::


شنبه 09 آگوست, 2008 7:57 am
مشخصات شخصی WWW
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 5 پست ] 

افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: Google [Bot] و 8 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
cron
استفاده و نقل از مباحث سایت، فقط با ذکر منبع و لینک سایت میکرورایانه مجاز است.
Copyright © 2006 - 2010 MicroRayaneh - Powered by phpBB © phpBB Group
Valid CSS2 Valid XHTML 1.0
طراحی سایت : میکرو رایانه