مشاهده پست های بی پاسخ | مشاهده موضوعهای فعال تاریخ امروز جمعه 24 نوامبر, 2017 3:27 am



پاسخ به موضوع  [ 7 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدی
 آموزش روش جستجو در گوگل google 
نویسنده پیام
آواتار کاربر

عضو: شنبه 24 نوامبر, 2007 1:54 pm
پست ها: 137
پست آموزش روش جستجو در گوگل google
اینترنت تکنولوژی مرزناشناسی است که هر لحظه بر وسعت آن افزوده می شود. هم اکنون میلیاردها سایت بر روی این شبکه وجود دارد و هر 5 ثانیه نیز یک سایت به آن افزوده می شود. این دنیای مجازی آنقدر بزرگ شده است که دیگر کاربران بدون استفاده از موتورهای جستجو قادر به بهره مندی از آن نیستند، و بدین ترتیب روز به روز اهمیت استفاده از موتورهای جستجو بارزتر می گردد. اما همان اندازه که این موتورها مفید هستند درصورت ناآشنا بودن با نحوه درست کار با آنها می توانند خسته کننده هم باشند.

امروزه موتورهای جستجوی زیادی بر روی شبکه وب فعال هستند که هر یک الگوریتم جستجوی خاص خود را دارد و به نحوی به جستجوی سایتهای موردنظر شما می پردازند. اما یکی از پرکاربردترین و مفیدترین موتورهای جستجو گوگل نام دارد که این روزها جام پیروزی را از دیگر رقبا ربوده است و روز به روز بر تعداد کاربران خود می افزاید. بدون تردید شما هم حداقل برای یکبار گذرتان به http://www.google.com خورده است و صفحه ساده و در عین حال پرقدرت این جستجوگر را دیده اید. جستجوگری که با پشتیبانی از زبانهای متنوع دنیا کاربران زیادی را به خود جذب کرده است. و شاید همین پشتیبانی از زبان فارسی است که در میان ایرانیان نیز از اقبال خوبی برخوردار شده است. در این مقاله می کوشیم تا ضمن آشنایی با نحوه صحیح کار با این جستجوگر کارایی بهره مندی از آنرا نیز بالا ببریم.

برای جستجو نمودن یک موضوع در گوگل کافی است که چند کلمه توصیفی و اصلی موضوع را در نوار مربوطه تایپ نمائید و سپس کلید Enter را فشار دهید و یا اینکه روی دکمة Search که در جلوی نوار جستجو تعبیه شده است کلیک نمائید، تا به لیستی از وب سایتهای مرتبط با موضوع دست یابید.
از آنجائیکه گوگل وب سایتهایی را لیست می کند که «همه» کلمات مورد جستجوی شما در آن باشند لذا بایستی سعی کنید تا در نوار جستجو، کلماتی را وارد کنید که اساسی تر هستند و از وارد کردن کلمات اضافی بپرهیزید تا نتایج جستجو به آنچه که شما می خواهید نزدیکتر باشند.

کلمات اصلی تر را بنویسید
همانگونه که گفته شد برای بهتر نتیجه گرفتن از جستجو لازم است که کلمات اصلی را در نوار جستجو وارد کنید. برای اینکار هر قدر که می توانید، موضوع جستجو را ریزتر و معین تر نمائید. برای مثال بجای آنکه در نوار جستجو تایپ کنید "نقاش" بهتر است که نام نقاش مورد نظرتان را تایپ کنید، مثلاً بنویسید "پیکاسو". یا اینکه بجای "اتومبیل" بهتر است بنویسید "پژو" و یا...
همچنین دقت نمائید تا کلماتی را بکار برید که احتمال وجود توضیحات دربارة آنها بیشتر باشد. مثلاً به جای نوشتن "گذراندن یک شب خوب در تهران" بهتر است تایپ کنید "هتلهای تهران".
از آوردن حروف اضافه خودداری کنید
گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهائی را لیست می نماید که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. و نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمة پیوند دهنده "و" استفاده نمائید. به خاطر داشته باشید که وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتی نظیر در، به، و... بر نتیجه جستجو تاثیر خواهد گذشت. بطور مثال برای جستجو در مورد تعطیلات در شمال بجای تایپ نمودن "گذراندن تعطیلات در شمال" بهتر است تنها بنویسید: "تعطیلات شمال".
خودِ گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و کاراکترهائی همچون "کجا" و "چطور" را از کلمات مورد جستجو حذف می نماید. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می شوند و تاثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش هم می دهند.

حروف بزرگ و کوچک فرق نمی کنند
گوگل نسبت به بزرگی و کوچکی حروف حساس نمی باشد. در حقیقت همه حروفی را که به لاتین در نوار جستجو تایپ می نمائید به حروف کوچک تبدیل خواهند شد. برای مثال نتیجة جستجوی "george washington"، "George Washington" و "gEoRgE WaShInGtOn" یکسان خواهد بود.

جستجوهای طبقه بندی شده

با همه این توضیحات اگر مایلید که نتایج جستجوهای شما دقیق تر و علمی تر باشند بهتر است سری هم به directory.google.com بزنید. در این آدرس فهرستی از سایتهای اینترنتی با توجه به موضوعات آنها موجود می باشد. مثلاً اگر دنبال سایتی در مورد سیاره زحل می گردید، می توانید با رفتن به شاخه Science و زیر شاخه Astronomy به زیر شاخه Saturn دست یابید. همچنین اگر در مورد خودروی Saturn جستجو می کنید می توانید سایتهای مرتبط با آنرا در شاخه Automotive بیابید.

جستجوی پیشرفته
در جلوی نوار جستجوی گوگل گزینه ای با عنوان «جستجوی پیشرفته» یا «Advanced Search» وجود دارد. با کلیک کردن روی این گزینه وارد صفحه ای با همین نام خواهید شد. در این صفحه شما می توانید با اعمال تنظیمات و بکار بردن عملگرهای خاصی دقت جستجویتان را افزایش دهید.

همانگونه که از شکل بالا معلوم است، همه گزینه ها به فارسی می باشند و استفاده از آنها بسیار ساده است و نیازی به توضیح بیشتر ندارد، اما علاوه بر این تنظیمات، گوگل از یک سری عملگرها نیز برای محدود کردن جستجوها بهره می برد. شما بدون رجوع قسمت جستجوی پیشرفته و با دانستن این عملگرها می توانید عمل جستجو را هرچه سریعتر انجام دهید، در زیر به توضیح برخی از این عملگرها می پردازیم:

عملگر +
همانگونه که قبلاً گفتیم گوگل از یک سری کلمات معمولی بصورت خودکار چشم پوشی می کند، ولی در صورتی که شما ضروری می دانید که اینگونه کلمات حتماً مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت "+" در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر "+" یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید).

راه دیگر مقید نمودن گوگل برای جستجوی کلمه ای خاص این است که کلمه مورد نظر را در کوتیشن (" ") قرار دهید. برای مثال اگر بخواهیم دنبال داستان جنگ ستارگان 1 (Star Wars Episode I) را مورد جستجو قرار دهیم، گوگل کلمة I را مورد جستجو قرار نمی دهد مگر آنکه آنرا بصورت Star Wars Episode +I و یا "Star Wars Episode I" بنویسیم.

عملگر –
برخی اوقات ممکن است که شما دنبال کلمه ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه «bass» در ماهیگیری به معنای «ماهی خالدار» است و در موسیقی به معنای «صدای بم». برای حل اینگونه مشکلات می توانید از عملگر "-" استفاده کنید، تا گوگل به دنبال سایتهایی بگردد که کلمة بعد از این عملگر در آنها نباشند. (دقت کنید که قبل از کاراکتر "-" یک فاصله (space) وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید). مثلاً در مثال فوق می توانید بنویسید: bass –music.

عملگر ~
گاهی ممکن است که شما فقط به دنبال کلمه ای خاص نباشید و بخواهید که به دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «کیفیت غذا» در نتیجه سایتهایی ظاهر خواهند شد که کلمه «کیفیت» و کلمه «غذا» در آنها وجود داشته باشد. و حتی ممکن است که این دو کلمه اصلاً به هم ربط هم نداشته باشند. اما اگر تایپ کنید «~کیفیت ~غذا» دنبال سایتهایی می گردد که درباره کیفیت غذاها نوشته باشند.

عملگر ""
همانگونه که قبلاً نیز گفته شد، برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن (" ") قرار داد.

عملگر «یا»
گوگل از یای منطقی پشتیبانی میکند. بدین معنا که اگر دنبال کلمه ای خاص «یا» بجای آن کلمه ای دیگر می گردید، می توانید در بین این دو کلمه از «یا» استفاده کنید. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «تعطیلات در شیراز یا اصفهان» آنگاه گوگل دنبال سایتهایی می گردد که در خصوص تعطیلات در شیراز یا در اصفهان باشند.

عملگر SITE
اگر می خواهید که عمل جستجو در سایت بخصوصی انجام گیرد، می توانید پس از وارد نمودن کلمه مورد نظر عملگر Site: را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید. برای مثال برای جستجوی «پذیرش» در سایت دانشگاه استانفورد می توانید بنویسید: admission site:www.stanford.edu

عملگر ..
برای اینکه جستجو را محدود به سایتهایی کنید که در آنها اعداد محدودة خاصی وجود داشته باشند، می توانید از این عملگر برای نشان دادن محدودة عددی مورد نظر بهره برید. مثلاً اگر به دنبال DVD Playerهای با قیمت 250 تا 350 دلار می گردید، بایستی اینگونه خواسته تان را بیان کنید: DVD player $250..350 (توجه داشته باشید که بین دو نقطة عملگر هیچ فاصله ای نباشد).

صفحه نتایج جستجو

مطابق شکل فوق صفحه نتایج جستجوی گوگل ـ چه به فارسی باشد و چه به انگلیسی ـ را می توان به 16 قسمت تقسیم نمود، که در زیر به شرح مختصر هر یک از آنها می پردازیم:

1.لینکهای بالایی گوگل نامیده می شوند. با کلیک روی هر گزینه مشخص می کنید که در چه زمینه ای می خواهید جستجو کنید. سایتها، تصاویر، خبرها، گروهها و...
2.دکمة Search یا جستجو برای شروع عمل جستجو بکار می رود. بجای بکار بردن این دکمه می توانید کلید Enter را فشار دهید.
3.لینک Advanced Search یا جستجوی پیشرفته شما را به صفحه تنظیمات پیشرفته جستجو می برد.
4.کادر جستجو نامیده می شود که برای تایپ نمودن کلمات مورد جستجو بکار برده می شود.
5.لینک Preferences یا تنظیمها شما را به صفحه تنظیمات گوگل می برد تا در آنجا مشخص کنید که می خواهید در هر صفحه نتایج جستجو چه تعداد سایت لیست شود، و یا اینکه زبان مورد استفاده چه زبانی باشد و...
6.نوار آبی رنگی که مشاهده می نمائید، نوار آمار می باشد که آمار تعداد سایتهایی که یافته شده است و همچنین مدت زمانی که جستجو طول کشیده است را نشان می دهد.
7.Tipها توضیحات کوتاهی هستند که شما را برای جستجوی بهتر راهنمائی می کنند.
8.گوگل دارای منابع اطلاعاتی متنوع و ویژه ای است که بر اساس تجربه جستجوی کاربران مختلف جمع آوری شده اند و اغلب این منابع به جستجوی شما نزدیکتر است و در بالای نتایج جستجوها قرار می گیرند. گوگل برای گرفتن نتیجه بهتر شما را به دیدن منابع اطلاعاتی خودش دعوت می کند. برای مثال در شکل بالا که آدرس مناظر کوهها مورد جستجو قرار گرفته است گوگل کاربر را به دیدن قسمت Local Search خود دعوت می کند تا در آن قسمت به نتایج واقعی تری از آنچه که می خواهد برسد.
9.در قسمت نتایج جستجو اولین چیزی که می بینید عنوان صفحه ای است که کلمات مورد نظر در آن یافته شده است. گاهی اوقات در این قسمت یک آدرس اینترنتی قرار می گیرد که به معنای آن است که صفحه موردنظر بدون نام می باشد.
10.پس از عنوان سایت، قسمتهایی از سایت که کلمات شما در آن یافت شده اند، بصورت خلاصه آورده می شود. این متن کوتاه به شما این امکان را می دهد تا قبل از کلیک کردن روی عنوان آن و دیدن محتویات سایت ببینید که آیا این صفحه کاملاً مطابق با خواسته شما می باشد یا نه.
11.آدرس سایتی که کلمات در آن یافته شده اند، می باشد.
12.اندازه یا سایز متنی قسمتی از سایت را که متن موردنظر شما در آن یافته شده است را نشان میدهد. در برخی موارد این اندازه دیده نمی شود.
13.به هر دلیلی اگر با کلیک کردن بر روی عنوان سایت و یا آدرس سایت، قادر نیستید که محتویات آنرا ببینید، می توانید با کلیک کردن بر روی گزینه Cached یا نسخه ذخیره شده، همان سایت را از روی سِروِر گوگل ببینید. (لازم به توضیح است که گوگل قسمتهایی از برخی سایتها را برای دسترسی و جستجوی سریعتر بر روی سِروِر خود ذخیره می نماید. شما با کلیک کردن روی این گزینه می توانید به قسمتهای ذخیره شده روی سرور گوگل دسترسی پیدا کنید).
14.با کلیک روی گزینه Similar Pages یا صفحات مشابه جستجوگر گوگل شما را به سمت صفحاتی شبیه به صفحه یافته شده راهنمائی می کند.
15.وقتی که گوگل کلمه مورد نظر شما را در یک سایت در چند صفحه پیدا می کند، ابتدا صفحه ای که به درخواست شما نزدیکترند را می آورد و سپس صفحه دوم را بصورت تو رفته نشان می دهد.
16.اگر در یک سایت در بیش از دو صفحه کلمات مورد نظر شما یافت شوند، برای دیدن صفحات سوم به بعد بایستی روی این گزینه کلیک نمائید.

_________________
زندگی سیبی است که باید گاز زد، با پوست!


یکشنبه 09 دسامبر, 2007 11:15 am
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: یکشنبه 25 نوامبر, 2007 7:24 am
پست ها: 457
پست چگونه در اینترنت بهتر جستجو كنیم؟
رام كردن عنكبوت سركش گوگل

چگونه در اینترنت بهتر جستجو كنیم؟ این ترفند ساده بسیار به درد محققان، دانشجویان، طراحان گرافیك، صفحه‌بندها و سایر پژوهشگران و البته افراد تازه‌وارد در اینترنت نیز خواهد خورد كه به دنبال عكس و تصویر برای مطالبشان هستند. این یك روش نقطه‌ای است!
موضوع خیلی ساده است، شده كه از نتایج جستجویتان برای تصویر در گوگل ناامید شوید؟ چرا؟ چون اغلب ما «به اشتباه» (و شاید هم به طور غریزی!) تنها با زبان «انگلیسی» جستجو می‌كنیم. در حالی كه انگلیسی تنها بخشی از زبان‌های اینترنت است. ابزار كار:
- این صفحه ترجمه چندزبانه یا این یكی را به علاقمندی‌های خود بیافزایید.
- این صفحه ترجمه انگلیسی به چینی را به علاقمندی‌های خود بیافزایید.
- این صفحه ترجمه انگلیسی به عربی را به علاقمندی‌های خود بیافزایید.
- به جای صفحات بالا می‌توانید از Yahoo Babelfish یا Google Translate استفاده كنید.
- از دیكشنری‌های فارسی به انگلیسی نظیر نارسیس استفاده كنید یا صفحه ترجمه آن‌لاین آن را به علاقمندی‌های خود بیافزایید.
- كامپیوتر و اینترنت و ماوس و كی‌برد و یك جفت دست و مابقی لوازم!
حال مثلاً شما دنبال واژه‌ای مثلاً «گلخانه» می‌گردید. و در پی یافتن عكس‌هایی برای نشریه‌تان با سرچ انگلیسی انگشت‌تان باد كرده. امكان دارد با جستجوی Greenhouse به نتیجه مطلوب‌تان نرسید. بنابر این آن لغت انگلیسی را در صفحه ترجمه چندزبانه به زبان‌های دیگر ترجمه كنید و با لغات تازه‌تری جستو كنید كه نتایج آن مطلوب‌تر و لذت بخش است. ببینید حالا مثلاً نتایج جستجوی گلخانه به برخی زبان‌های دیگر چه می‌شود:
فرانسه: Serre
آلمانی: Gewächshaus
پرتغالی: Estufa
روسی: Оранжерея
اسپانیولی: Invernadero
سوئدی: växthus
عربی: دفیئة
چینی: 温室

بعد عكس‌ها را در بخش تصویر گوگل یا یاهو نگاه كنید. می‌بینید چقد متنوعند؟ بدیهی است كه موتورهای جستجو نتایج متفاوت‌تری با هر كدام از این جستجوها می‌دهد. به همین سادگی و البته كشف لغات به زبان‌های دیگر هم لذت‌بخش است. مثلاً همان صفحه ترجمه انگلیسی به چینی تلفظ كلمات را به صورت صوتی هم در اختیار شما قرار می‌دهد و حداقلش این است كه ترس آدم از این همه پنجره می‌ریزد. بعد هم زبان‌هایی مانند «چینی» و «اسپانیولی» به دلیل جمعیت بسیار زیاد آنها مسلماً زبان‌های غالبی هستند كه نتایج بیشتری در جستجو ارائه می‌دهند. شما می‌توانید به جای صفحات بالا از هر صفحه ترجمه آن‌لاینی كه دل‌تان خواست استفاده كنید و شاید صفحات بهتری هم باشند. اینها فقط محض مثال آمده است.
حالا این قضیه برای یافتن عكس و تصویر بود. من مطلبی پیدا كرده‌ام كه علاوه بر عكس می‌خواهم بدانم با آن زبان در و پنجره‌ای روسی یا چینی چه نوشته. البته دیدم برای ترجمه فارسی بعضی وقتها ترجمه های عجیب غریبی میده.


سه شنبه 25 دسامبر, 2007 12:46 pm
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: یکشنبه 16 مارس, 2008 6:17 pm
پست ها: 81
پست Re: آموزش روش جستجو در گوگل google
نکات آموزشی جستجو در گوگل


1 - همه‌چيز در نحوه نوشتن

‌با اطلاع از چگونگي نوشتن عبارات جستجو در موتورهاي جستجو، مي‌توانيد اطلاعات موردنيازتان را به راحتي پيدا کنيد. به عنوان مثال دستور <کلمه مورد نظر: INURL> باعث مي‌شود تا موتور جستجوي گوگل، همه صفحاتي که در آدرس URL آن‌ها، کلمه مورد نظر وجود داشته باشد را برايتان فهرست کند.


2 - نوار ابزار گوگل

با اضافه کردن نوار ابزار گوگل به مرورگرتان، از اين پس مي‌توانيد کار جستجو را با سرعت و راحتي بيشتري انجام دهيد. يکي ديگر از امکانات اين نوار ابزار، جلوگيري از نمايش پنجره‌هاي تبليغاتي است. براي دريافت اين برنامه و کسب اطلاعات بيشتر به نشاني TOOLBAR.GOOGLE.COM مراجعه کنيد.


3 - چه کسي به سايت شما لينک داده است‌

بسياري از مديران سايت‌ها علاقه‌مندند بدانند چه کساني (از سايت خود) به سايت آن‌ها لينک داده است. گوگل به اين سوال پاسخ مي‌دهد. مي‌توانيد در قسمت جستجو، عبارت <نشاني سايت:LINK> را وارد کرده و کليد ENTER را بزنيد. نتيجه اين درخواست، فهرست سايت‌هايي است که به سايت شما لينک داده‌اند.


4 - کاربردهاي تجاري

موتور FROOGLE.GOOGLE.COM فهرست محصولات فروشگاه‌هاي ONLINE را تهيه مي‌کند و موتور CALATOGS.GOOGLE.COM براي نمايش و درخواست کاتالوگ محصولات به‌کار مي‌رود.



5 - نگاهي به آينده

‌مديران گوگل هميشه نيم‌نگاهي به آينده دارند. اگر مي‌خواهيد بدانيد چه در سر آن‌ها مي‌گذرد و قرار است در آينده چه کارهايي انجام دهند، بهتر است سري به آزمايشگاه آن‌ها بزنيد و خود از نزديک با خدمات و محصولات آتي گوگل آشنا شويد. آدرس آزمايشگاه گوگل LABS.GOOGLE.COM/GVS.HTML مي‌باشد.


6 – تعيين بازه‌ هاي تاريخي

نتايج مطلوب‌تر در اغلب موارد، زماني که جستجويي را با گوگل انجام مي‌دهيد، نتيجه آن هزاران سايت و وبلاگ و نشاني مي‌باشد که در واقع بسياري از آن‌ها کاربرد چنداني ندارند و با موضوع موردنظرتان هماهنگ نيستند. يکي از روش‌هاي مؤثر در کاهش حجم نتايج جستجو، تعيين بازه‌هاي تاريخي است. مثلاً زماني که بازه‌اي را بين سال‌هاي 2006 تا 2007 تعريف مي‌کنيد، گوگل با تبعيت از آن، فقط آن دسته از صفحاتي که دربازه مذکور ايجاد يا روزآمد شده‌اند را برايتان فهرست مي‌کند (براي تعريف بازه‌هاي تاريخي به گزينه <جستجوي پيشرفته> مراجعه کنيد).


7 - فقط صفحات جديد

جستجو بدون ذکر تاريخ، نتايج بي‌شماري در پي دارد. انبوه نتايج، نه تنها به يافتن مطلب موردنظرتان کمکي نمي‌کند، بلکه موجب سردرگمي‌تان نيز مي‌شود. علاوه براين اگر بعد از يک بررسي طولاني بين نتايج جستجو، به اطلاعات موردنظرتان رسيديد و متوجه قديمي بودن آن‌ها شديد، چطور؟ اگر به دنبال اطلاعات جديد و روزآمد هستيد، در قسمت جستجوي پيشرفته، عبارات <3 ماه>، <6 ماه> و حتي <يک‌سال> را در مقابل گزينه DATE وارد کنيد تا گوگل بسته به تاريخ ذکر شده، فقط فهرست صفحات جديد را برايتان نمايش دهد. مثلاً اگر عبارت <3 ماه> را انتخاب کنيد، گوگل تمامي صفحاتي که در سه ماه گذشته ايجاد يا بروز شده‌اند را جستجو و آن‌هايي که با موضوع موردنظرتان منطبق هستند را نمايش مي‌دهد.


8 - مستثني کردن کلمات

با مستثني کردن کلمات، علاوه بر کاهش حجم نتايج جستجو، مي‌توان به اطلاعات موردنظر نزديک‌تر شد. با گذاشتن علامت <-> قبل از کلمه‌ دلخواه، گوگل آن کلمه را استثنا قلمداد کرده و از نمايش صفحاتي که حاوي چنين کلمه‌اي باشند، پرهيز مي‌کند. مثلاً نتيجه عبارت ، همه صفحاتي که مربوط به ايران هستند و از تهران نامي نبرده‌اند را شامل مي‌شود.


9- WILDCARDها

زماني که به‌طور کامل از کلمات موضوع مورد جستجو آگاهي نداريد، بهتر است از کاراکتر کمکي ستاره <*> استفاده کنيد. کاراکتر <*> معني <هرچيز> مي‌دهد.


10 –عناوين صفحات‌

معمولاً همه صفحات وب، عنوان دارند. گاهي‌اوقات استفاده از اين عناوين، به شما در پيدا کردن مطالب مورد نيازتان کمک شاياني مي‌کند. مثلاً عبارت <کلمه مورد نظر: INTITLE>، گوگل را بر آن مي‌دارد تا فقط عناوين صفحات را براي يافتن کلمه ذکر شده، جستجو کند.


چهارشنبه 07 می, 2008 11:23 am
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: یکشنبه 16 مارس, 2008 6:17 pm
پست ها: 81
پست Re: آموزش روش جستجو در گوگل google
11 - شرکت در گروه‌هاي خبري

اينترنت فراتر از ايميل و صفحات وب است. به عنوان مثال گروه‌هاي خبري (NEWS GROUP) يکي ديگر از خدماتي است که از طريق اينترنت ارايه مي‌شود. گروه‌هاي خبري گوگل، گروه‌هاي معروف و معتبري هستند که شرکت در آن‌ها، به نوبه خود، کار لذت‌بخشي است. آدرس گروه‌هاي خبري گوگل از اين قرار است: GROUPS.GOOGLE.COM


12 - جستجوي خودکار

جستجو در اينترنت، قصه سوزن و انبار کاه است. گاهي‌اوقات ممکن است عليرغم صرف وقت زياد، باز هم به نتيجه دلخواه نرسيد. بنابراين هر ابزاري که در اين پروسه، از اتلاف وقت جلوگيري کند، بسيار باارزش است. يکي از اين ابزارها، <پيغام‌دهنده> گوگل نام دارد. اين ابزار با دريافت آدرس ايميل و عبارت مورد جستجو، به طور خودکار و روزانه، جستجويي را براساس عبارت دريافتي ترتيب داده و هر زمان که اطلاعات جديدي را يافت نمايد، آدرس آن را برايتان ايميل مي‌کند. آدرس پيغام‌دهنده گوگل به اين ترتيب است: HTTP://WWW.GOOGLEALERT.COM


13 - جستجوگر اخبار

اين ابزار نيز همانند پيغام‌دهنده گوگل، مشخصات اخبار موردنظر را به همراه آدرس ايميل دريافت کرده و روزانه (بنا به درخواست کاربر، قابل تنظيم است). براساس عبارت دريافتي، جستجويي را در سايت‌هاي خبري ترتيب مي‌دهد و در صورت يافتن اطلاعات مناسب، آن را برايتان ايميل مي‌کند. آدرس اين ابزار http://www.GOOGLE.COM/NEWSALERTS است.



14 - ماشين‌حساب گوگل

گوگل براي حل معادلات رياضي هم، ابزاري دارد که بسيار سريع و با دقت عمل مي‌کند. اين ابزار علاوه بر حل معادلات رياضي، قابليت تبديل انواع واحدها به يکديگر را نيز دارد. براي آشنايي بيشتر با اين ابزار کارآمد به آدرس زير مراجعه کنيد: HTTP://WWW.GOOGLE.COM/HELP/FEATURES.HTM#CALCULATOR


15 - معني کلمات

اگر معني يا بهتر بگوييم، تعريف کلمه‌اي را نمي‌دانيد، در کادر جستجو <کلمه موردنظر: DEFINE> را نوشته و کليدENTER را بزنيد. در جواب اين جستجو، علاوه بر تعريف کلمه، لينکي نيز نمايش داده مي‌شود که با کليک روي آن، به جزييات بيشتري مي‌رسيد.


16 - ترجمه کنيد

در حال حاضر، ماشين ترجمه‌ گوگل مي‌تواند انگليسي را به 5 زبان زنده دنيا ترجمه کند (امکان ترجمه بالعکس نيز وجود دارد). براي استفاده از اين مترجم ماشيني به آدرسHTTP://WWW.GOOGLE.COM/LANGUAGE_TOOLS?HL=EN برويد.


17 – تصويرياب

من شخصاً هميشه گوگل را به خاطر ابزار تصويرياب‌اش ستوده‌ام. اين ابزار با دريافت کلمه يا عبارتي، تصاوير موجود روي اينترنت را جستجو کرده و در نهايت آن‌هايي را که با عبارت دريافتي منطبق هستند، فهرست مي‌کند. براي استفاده از اين ابزار به آدرس http://www.GOOGLE.COM/IMGHP مراجعه نماييد.


18 - پرسش و پاسخ

تحقيق و جمع‌آوري مطالب از اينترنت، کار وقت‌گيري است. اگر براي انجام اين‌کار وقت کافي در اختيار نداريد. سري به آدرس HTTP://ANSWERS.GOOGLE.COM/ANSWERS بزنيد و با مطرح کردن سوالاتتان و بررسي جواب‌ها، سريع‌تر به هدف‌تان برسيد.


19 - نمايش پنجره تنظيمات

‌گوگل به شما اين امکان را مي‌دهد تا نحوه نمايش نتايج را مطابق ميل‌تان تنظيم کنيد. به عنوان مثال با مراجعه به آدرس http://www.GOOGLE.COM/PREFERENCES مي‌توانيد تعداد نمايش نتايج در هر صفحه را تعيين نماييد. علاوه براين در قسمت تنظيمات امکانات ديگري نظير SAFE SEARCHING نيز وجود دارد. با فعال کردن اين گزينه، گوگل از نمايش سايت‌هايي که به هر دليلي غيرمجاز هستند، پرهيز مي‌کند.



20 - آمار استفاده از گوگل

در سايت http://www.GOOGLE.COM/PRESS/ZEITGEIST.HTML آمار جهاني استفاده از گوگل موجود است. در اين سايت جزيياتي از چگونگي استفاده ملل مختلف از گوگل و الگوهاي جستجوي آن‌ها وجود دارد.


چهارشنبه 07 می, 2008 11:30 am
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: یکشنبه 16 مارس, 2008 6:17 pm
پست ها: 81
پست Re: آموزش روش جستجو در گوگل google
21 - جستجو در دسته‌بندي‌ها

علاوه بر جستجوي کلي وب، گوگل امکان جستجو در دسته‌بندي‌ها (CATEGORIES) را نيز مي‌دهد. به عنوان مثال براي يافتن اطلاعاتي درباره هنر، تجارت، ورزش و ... مي‌توانيد ضمن مراجعه به نشاني http://www.GOOGLE.COM/DIRHP، جستجويي را در دسته‌بندي‌هاي گوگل ترتيب بدهيد و سريع‌تر به هدف‌تان برسيد.


22 - براي بلاگرها
وبلاگ داشته باشيم يا نه؟ ايده داشتن يک وبلاگ شخصي، بسيار جالب است و اين‌که با در اختيار داشتن يک وبلاگ شخصي حرف دلمان را به گوش جهانيان برسانيم، فکر بسيارخوبي است. براي ساخت يک وبلاگ شخصي، به آدرس http://www.BLOGGER.COM/START مراجعه نماييد. اين سايت متعلق به گوگل است.


23 - جستجوي داخل فايل‌ها

با کمک گوگل مي‌توان داخل فايل‌هاي مشخصي را براي يافتن کلمه‌اي دلخواه جستجو کرد. مثلاً عبارت FILETYPE:DOC IRAN> > گوگل را برآن مي‌دارد تا تمامي فايل‌هاي DOC (مربوط به برنامه MICROSOFT WORD) را به منظور يافتن واژه‌ي IRAN جستجو کرده و آن‌هايي که داراي چنين کلمه‌اي هستند را فهرست کند.


24 - کلمات عمومي

برخي کلمات عمومي نظير THE ،TO ،AT و غيره، زماني که در عبارت مورد جستجو ذکر مي‌شوند، توسط گوگل ناديده انگاشته مي‌شوند و تاثيري در نتيجه ندارند. حال اگر مي‌خواهيد چنين کلماتي در نتيجه جستجو موثر باشند کافي است يک علامت <+> در مقابل آن‌ها بگذاريد.


25 - موتورهاي جستجوي تخصصي

با اين ترفند مي‌توانيد ضمن معرفي منابع موردنظرتان به گوگل، از آن بخواهيد که نتايج جستجو را فقط از همان منابع بياوريد. مثلاً براي جستجو در سايت مايکروسافت به روش زير عمل مي‌شود: HTTP://WWW.GOOGLE.COM/DIRHP


چهارشنبه 07 می, 2008 11:36 am
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 7 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدی

افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: - و 3 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
cron
استفاده و نقل از مباحث سایت، فقط با ذکر منبع و لینک سایت میکرورایانه مجاز است.
Copyright © 2006 - 2010 MicroRayaneh - Powered by phpBB © phpBB Group
Valid CSS2 Valid XHTML 1.0
طراحی سایت : میکرو رایانه