مشاهده پست های بی پاسخ | مشاهده موضوعهای فعال تاریخ امروز جمعه 24 نوامبر, 2017 3:24 am



پاسخ به موضوع  [ 8 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدی
 وب پورتال چیست؟ 
نویسنده پیام
آواتار کاربر

عضو: شنبه 24 نوامبر, 2007 1:54 pm
پست ها: 137
پست وب پورتال چیست؟
قطعا مطلع هستید که اولین بار شبکه غیر محلی در سال 1960 توسط آژانس پروژهاي تحقيقاتي پيشرفته سازمان دفاع آمريکا با نام "آرپانت" متولد شد.

در آن زمان تنها هدف از طراحی شبکه این شبکه حول این محور بود تا هر کامپيوتر به دو کامپيوتر متصل شود و پيامهاي ارسالي از يک نقطه شبکه به هرنقطه ديگر مي توانستند از مسيرهاي مختلفي بگذرند که با گذشت زمان و ارتباط این شبکه با چندین شبکه ارتباطی دیگر به مفهوم جدی تری به نام اینترنت دست یافت.

احتمالا آن زمان کمتر کسی باور می کرد که این شبکه به چنان عظمتی دست می یابد که مدیریت و کنترل آن چه در بخش مدیریتی و چه در بخش فنی نیاز به هزینه و متخصصین ویژه ای دارد که دلیل این ادعا چیزی نیست جز جای خالی وب!

اما با نظریه World Wide Web که امروز میلیون ها بار اطلاعات اینترنت توسط انواع مروگر ها بدست میلیون ها کاربر اینترنت مرور می شود علم اینترنت پا به مرحله جدیدی گذاشته است. مرحله ای پیچیده با کاربری فوق العاده آسان که همین آسان بودن دسترسی بعضا برخی از کاربران را به اشتباه وارد می کند که وب همان اینترنت است!

هدف از نظریه World Wide Web چیزی نبود جز دسترسی آسان و سریع به خدمات و محتویات اینترنتی از طریق یک Application خاص با قابلیت های مشخص که با ورود این Application ها گام جدید تری در عرصه سرویس دهی اینترنتی و نیز طبقه بندی اطلاعات در اینترنت به وجود آمد و این رقابت تا جایی رسید که کیفیت، ظاهر و امنیت مرورگر ها نیز برای کاربران مهم تلقی شد و بازار گرمی را برای سازندگان مرورگر ها به وجود آورد.

گسترش اطلاعات و سرویس دهی اینترنتی توسط وب سایت ها چنان رشد چشمگیری داشته است که بعید است کسی نام تمامی وب سایت های موجود در اینترنت را از حفظ باشد چرا که می بایست هر روز نام های کوتاه و بلند 20000 سایت جدید را بخاطر بسپارد!

اگر توجه داشته باشید با حیات وب، کاربری آسان انگیزه اصلی کاربران اینترنت جهت استفاده از این شبکه می باشد پس قطعا دور از ذهن است یک کاربر اینترنتی راضی شود برای استفاده از چندین خدمات مورد نیازش هر روز به چندین سایت سرکشی کند و برای استفاده از آنها مجبور به ثبت نام های تکراری و نیز محافظت از چندین شناسه و رمز عبور متفاوت باشد، از همین رو وب ناخواسته به نسل جدیدی از سرویس دهی رسید که امروز همگی آنرا با نام وب پورتال می شناسند.



به نظر من برای اینکه بتوانیم بهترین و علمی ترین تعریف را از وب پورتال داشته باشیم بهتر است به بررسی واژه به واژه این کلمه بپردازیم، کلمه ای که خود در برگیرنده بسیاری از مفاهیم مهم روز ICT و تجارت است تا جایی که می توان گفت وب پورتال ها شرکت های نفت اینترنتی هستند!

در بالا با مفهوم Web به خوبی آشنا شدیم و دریافتیم که وب عامل دسترسی آسان به خدمات و محتویات مجازی، در یک کلام اینترنت است. همچنین در مورد واژه Portal می توان گفت، منظور ما یک Gateway و یا Doorway یا همان شاهراه و دروازه است، دروازه ای که به تبعیت از ذات اصلی خود یعنی همان دسترسی آسان، دسترسی ما را به وب و در نهایت اینترنت راحتتر از پیش می کند و محلی می شود برای به اشتراک گذاری خدمات و محتویات توسط چند وب سایت توانمند و مورد نیاز.

آنچه از این تعریف بر می آید بر ما روشن می سازد که وب پورتال یک محصول خاص نیست و همانند وب سایت یک ماهیت استاندارد و تشکیل شده از دو زیر ساخت خدمات (Services) و محتویات(Content) است که این ماهیت خروجی چندین استاندارد, دیتا و engine خاص زیر نظر یک یا چند مجموعه نظارتی مشخص و همگام است.

معمولا تعریف بالا اکثر کاربران غیر مسلط را به اشتباه می کشاند که هر وب سایت پر از لینک و یا یک وب سایت همه کار همان پورتال است چرا که برابر تعریف بالا می تواند دسترسی کاربران را به سایر وب سایت ها آسانتر کند که می توان با اطمینان گفت این تعبیر کاملا غلط و دور از تعاریف استاندارد می باشد چرا که همانگونه که در بالا نیز بیان کردیم وب پورتال یک ماهیت تحت وب است که ارائه دهنده خدمات و محتویات به صورت یکجاست.

هدف وب پورتال ها طبقه بندی کردن اطلاعات و نیز تعریف دسترسی آسان به آنهاست که برای جلوگیری از پراکندگی چگونگی یافتن، دسترسی و نگهداری اطلاعات توسط کاربر و به صورت خلاصه جلوگیری از سردرگمی ایشانٰ، به صورت همزمان سرویس های اصلی و جانبی را در اختیار کاربران قرار می دهند که مجموع این سرویس ها نیز در یک بستر اشتراکی (Account) نقطه مشترک دارند که اصلی ترین نقطه مشترک آنها ID و Profile است.

اکثر وب پورتال ها در چند آیتم نقاط مشترک و کلیشه ای دارند که به ترتیب عبارتند از:
• تنوع سرویس دهی
• چگونگی سرویس دهی
• نحوه دسترسی کاربر به سرویس
• درآمد زایی و Business plan
• تامین اطلاعات

و درواقع همین چند آیتم کوتاه اما حساس هستند که سند تضمین رشد و حیات وب پورتال ها که در نهایت منجر به یک رقابت تنگاتنگ میان هم نوعان خود میشود را امضا کرده اند!
سرویس های یک وب پورتال تنوع بیشتری به سرویس های یک وب سایت را دارند، چرا که فعالیت وب سایت ها اکثر به صورت تخصصی بوده و موضوعیت آنها اغلب حول یک و یا چند آیتم مشخص و محدود که نهایتا توجیه کننده یک مورد مشخص است می گردد که همین امر سبب محدود بدون گروه های کاربری وب سایت های می شود.
اما یک وب پورتال با تنوعی که در سرویس های آن ذکر شد می تواند میزبان اکثر اقشار جامعه با هر نوع طرز فکر، سلیقه و نهایتا نیازی باشد.
از مهم ترین سرویس های اصلی یک پورتال می توان به موارد زیر اشاره برد:
ماشین جستجو
ایمیل
فضای رایگان و یا وبلاگ
ارائه اطلاعات مختلف (مسافرت، پزشکی و ...)
اخبار
دانلود (فرمت های مختلف)
گفتگو و Chat
همچنین وب پورتال ها سعی می کنند سرویس های مطلوب و به روزی (At time) را در کنار سایر سرویس های اصلی و کلیشه ای در اختیار کاربران خود قرار دهند تا با ربودن ذهن کاربران و جلب نظر عده کثیرتری از کاربران مشتاق توسط سرویس های جانبی و جذاب صاحب اکثر سهام بازار صنفی خود شوند.

منظور از چگونگی سرویس دهی نیز نوع در اختیار گذاشتن خدمات به کاربران است. وب پورتال ها برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهند و در نهایت پیروز از رقابت بازار اطراف خود بیرون بیایند سعی می کنند اصلی ترین سرویس ها و نیز عمومی ترین ها را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهند.

از طرف دیگر، جدا از رایگان بودن امتیاز استفاده از خدمات وب پورتال ها، اکثر قریب به اتفاق این خدمات همگی در یک زیر ساخت با هم مشترک هستند و این بدان منظور است که جدا از پیچیدگی مراحل و دفعات شخصی سازی در وب پورتال ها؛ در وقت و کنترل کاربر نسبت به موقعیت خود حرکتی صورت گرفته شده باشد.

مشترک بودن زیر ساخت سرویس های یک وب پورتال ( Basic account and cardinal ID) امورات دسترسی و امنیت کاربر را تا حد بسزایی سامان می بخشد و در این شرط کاربر از ثبت نام های چند باره در یک یا چند وب سایت ( یا وب پورتال)، سردرگمی بین چند شناسه و رمز متفاوت، Cookies, cashed و نیز امنیت پایین دور می ماند و می تواند با یک Security واحد و ID و رمز ورود به همه نوع سرویسی دسترسی داشته باشد و جدا از تمامی این موارد با توجه به این لایه زیر ساختی امکان شخصی سازی به صورت پراکنده و متمرکز به کاربر داده می شود.

وب پورتال هایی که سعی می کنند سرویس های اصلی مورد نیاز کاربران را در ازای پول در اختیار ایشان قرار دهند به دلایل فراوان و مستندی تا ابد در خم یک کوچه باقی خواهند ماند!
نحوه دسترسی کاربر به سرویس ها در آیتم لایه زیر ساخت با چگونگی سرویس دهی نقطه مشترک دارند و جدا از این مورد Remote access جایگاه مهمی در نحوه دسترسی کاربر و در نهایت محبوبیت یک وب پورتال دارد.

اکثر کسانی که جز کاربران همیشگی اینترنت هستند و به نوع زندگی ها به دو بخش محیطی و مجازی تقسیم شده است همیشه دغدغه دسترسی به اینترنت را در شرایط خاص دارند که یکی از مهم ترین عوامل کمک کنند به آنها همان دسترسی غیر مستقیم است که معمولا از طریق موبایل و SMS Engine های گوناگون صورت می پذیرد.

در صورتی که تمامی این آیتم ها به صورت کامل و صحیح در زمان مشخص و مورد نیاز اجرا شوند پروِژه وب پورتال ما به مرحله سودآوری خواهد رسید که این مرحله با سه آیتمی که در بالا آمد در تعامل مستقیم قرار دارد به گونه ای که در صورت نبودن یک طرح توجیه اقتصادی مشخص و علمی کل حیات پروِژه را با مخاطره روبرو کرده ایم.

اما با ذکر تعاریف بالا اصلی ترین سوالی که پیش می آید نوع درآمد زایی وب پورتال هاست. قطعا از خود می پرسید زمانی که قرار است اکثر سرویس ها مخصوصا سرویس های اصلی به صورت رایگان در اختیار کاربران که قطعا تعداد آنها نیز کم نیست قرار بگیرد اینکار جز صرف هزینه چه سودی برای ما در بر خواهد داشت؟!

جواب سوال شما بسیار ساده است، وب پورتال ها رابطه کاملا مستقیم با تکنیک e-commerce دارند از همین رو اکثر بازگشت هزینه ها و سودآوری وب پورتال از طریق تجارت الکترونیکی تحقق می یابد.

برای اینکه مسئله برایمان واضح تر از قبل باشد بهتر از با تعریف تجارت الکترونیک آشنا باشیم، تجارت‌ الكترونيك‌ به‌ معناي‌ مبادله‌ محصولات‌ و خدمات‌ درمقابل‌ پول‌ با استفاده‌ از تواناييهاي‌ اينترنت‌ است.

از تعریف بالا نتجیه می گیریم که تجارت‌ الكترونيك‌ به‌ معني‌ اطلاع‌رساني، تبليغات‌ و خريد و فروش‌ كالاها و خدمات‌ و حفظ‌ و برقراري‌ روابط‌ تجاري‌ از طريق‌ سيستم‌هاي‌ مخابراتي‌ و ابزارهاي‌ پردازش‌ داده‌ها است که از مهم ترین آیتم های در دسترس و عملی آن در شرایط فعلی می توان به تبلیغات و فروشگاه های اینترنتی اشاره کرد.

همانگونه که ملاحضه می کنید یکی از تاکیدات اصلی تجارت الکترونیک واگذاری خدمات اینترنتی است که پورتال ها به آن توجه بسیاری خاصی دارند و اصلی ترین آن نمایش تبلیغات سایر شرکت ها و محصولات و خدمات است.

وب پورتال ها با ارائه سرویس های رایگان که راه اندازی و نگهداری آنها چندان هم کم هزینه نیست، سعی می کنند تا آمار کاربران روزانه(Visitor) خود را به درجه بالاتری برسانند و پیرو همین آمار بازدید که قطعا نرخ قابل توجهی خواهد بود حجم ترافیک خود را افزایش دهند و محیط مناسبی را جهت نمایش تبلیغات علاقه مندان و معرفی محصولات و خدمات آنها فراهم آورند.
می توان مطمئن بود کمپانی "الف" که نیاز به معرفی محصول و یا محصولات خود برای فروش بیشتر دارند حاضرند هر مبلغ عقلانی را جهت شهرت و محبوبیت و در نهایت فروش بیشتر بپردازند و همین امر سبب می شود که گردانندگان یک وب پورتال پس از گزراندن یک پروسه لازم پول خوبی به جیب بزنند چرا که با این اوصاف پورتال ها را می توان شرکت های نفت اینترنتی دانست.

و نهایتا آیتم دیگری که جز کلیشه ای ترین خصوصیات وب پورتال هاست تامین محتویات آنهاست.
هیچگاه یک پورتال مانند Yahoo نمی تواند تامین کننده تمامی محتویات و یا حتی مدیر کلیه بخش های خود باشد چرا که در صورتی که قرار باشد تمامی این کار ها را به تنهای انجام دهد جدا از صرف هزینه زیاد و نیاز به زمان بالا جهت جمع آوری و طبقه بندی ، به دلیل نبود ذهنیت های متفاوت و تنوع سلیقه خود را با موذل یکنواختی و روزمرگی روبرو ساخته است و این می تواند نقطه شروع هرز رفتن حیات یک وب پورتال باشد.

مهم ترین ویژگی ها وب پورتال را در یک جمله می توان به شرح زیر دانست که البته این خود می تواند به جزئی از تعریف پورتال محسوب شود.
در اختیار گذاشتن اطلاعات بیشمار و مختلف با تعیین اهداف قبلی، سطح دسترسی و رده بندی زیر نظر کادر نظارت و مدیریت در یک قالب انعطاف پذیر که به صورت جذاب و قابل دسترسی در کنار سرویس ها و خدمات مفید به کاربران اینترنت به گونه ای که سرویس دهنده و سرویس گیرنده هر دو از امنیت سرویس خود اطمینان داشته باشد .
اعم ویژگی های پورتال را به صورت تیر وارمی توان در موارد زیر دانست:
1- قابلیت شخصی سازی اطلاعات و ظاهر customization))
2- قابلیت استفاده برای عموم و عدم پایداری به Platform
3- قابلیت دسترسی به تمام سرویس ها تنها با یکبار ورود به سیستم (Single sign-on)
4- دسته بندی و رده بندی اطلاعات در بخش مدیریت و ارائه به کاربر (Taxonomy)
5- تعامل و یافتن سریع کاربران در مواقع ضروری (Alert)
6- دسترسی سریع به اطلاعات
7- ارائه سایر سرویس های اینترنتی مبتی بر وب

پورتال ها نتیجه تلاش ما برای رسیدن به کیفیت مطلوب در حداقل زمان است. تا مدتی پیش خیلی ها گمان می برند هر چقدر کاربران اینترنت ورزیده تر شوند نسل پورتال ها روز به انقراض کشیده می شود در حالی که امروزه عکس این گزینه ثابت شده است.
نتیجه ای که از این ویژگی های بی نظیر بر می آید صرف جویی در هزینه و زمان و دسترسی سریع تر و مطلوب تر به اطلاعات و خدمات اینترنتی و در نتیجه افزایش راندمان کاری خواهد بود. در چنین حالتی تعجب نکنید که پورتال را به Mouse کامپیوترتان نسبت دهم!

شاید با این تشابه درک ویژگی های پورتال را برایتان آسان تر کند:
پورتال چیزی مشابه یک OS و سیستم عامل عمل می کند بدانگونه که صرف نظر از خاصیت برقراری ارتباط سیستم عامل با سخت افزار دسترسی ما را به پوشه ها و فایل های موجود در هارد دیسک را آسان تر می کند.

در چنین حالتی اگر وب سایت را DOS در نظر بگیریم و پورتال را ویندوز قدرت کارایی هر یک را به سادگی در می یابیم. اما در نهایت تمامی این امکانات در محیط ویندوز با توجه به داده های موجود در هارد دیسک به ما داده می شوند.

از مهم ترین ویژگی های پورتال که در تعریف علمی از آن به عنوان قابلیت و سرویس یاد کردیم امکان بر قراری ارتباط دو طرفه میان کاربران است.
در پورتال ها این امکان به کاربران داده می شوند که بتوانند از طرق مختلف مانند چت و Web2 با یکدیگر در تماس و تعامل اطلاعات با فرمت های خاص باشند.

همچنین امکان شخصی سازی که یکی از مهم ترین عوامل خدماتی پورتال محسوب می شود سبب رضایت مخاطبان و کاربران پورتال ها شده است چرا که با امکان شخصی سازی و Customize شما خودتان نحوه دسترسی به بخش مدیریتی، سرویس ها و اطلاعات را با امنیت دلخواه تغییر وتعیین می کنید. درواقع با توجه به بیان تشابه با سیستم عامل، می توانید از اطلاعات خود Back up بگیرید، Shortcut بزنید و یا سطح دسترسی افراد دیگر را به اطلاعات خود چه در Security و چه View تعریف کنید.

اکثرا گمان می برند که وب پورتال ها به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم بندی می شوند که پورتال های عمومی ارائه کننده خدمات عمومی و کلی هستند و پورتال های تخصصی ارائه دهنده سرویس ها و مطالب تخصصی که نمی تواند بیشتر از یک موضوع اصلی باشد هستند.
از همین رو در بسیاری از موارد دسته بندی پورتال ها را با اصطلاح عمودي (Vertical) و افقي (Horizontal) انجام می دهند، البته از نظر من این دسته بندی چندان صحیح و کامل نیست و ممکن است باعث اشتباهاتی در باب تشخیص پورتال شود.
همچنین بعضی معتقد اند پورتال به دوسته دیگر با اصطلاح کاربردی و اطلاعاتی نیز تقسیم می شود. که البته این طرز فکر کاملا اشتباه ست چرا که خاصیت اصلی پورتال ارائه سرویس و اطلاعات در کنار هم است. در صورتی که وب پورتال را غیر از این تقسیم بندی کنیم در حال بررسی وب سایت هستیم نه پورتال!

از طرف دیگرعده ای بیان می کنند پورتال ها چهار دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:

Business to Customer Portal (B2C) •
Business to Business Portal (B2B) •
• B2E
• Public Portal

در این دسته بندی پورتالB2C تنها خاصیت خرید و فروش بین شرکت ها و کاربران را دارد؛
پورتال B2B تنها خاصیت معامله و خرید فروش بین شرکت ها با یکدیگر دارد
B2E خود به دسته "پورتال کارکنان" با امکان دسترسی به یک سری اطلاعات به هم پیوسته را فراهم می کند و در دسته دیگر" worker portal” که با یک یا مجموعه اهداف مشخص مثلا فروش یک محصول ایجاد می گردد

و در نهایت پورتال های عمومی که به دو دسته " Horizontal " هستند ( مشابه یاهو) و دسته " Vertical " تقسیم می شوند. در این تعریف پورتال های عمودی را می توان پورتال های سازمانی دانست.

در چنین دسته بندی عملا یک خاصیت را چند بار تعریف کرده ایم در صورتی که می توانستیم دسته بندی مختصر تر و به مراتب مفید تری داشته باشیم!

نظر شما چیست؟ آیا با توجه به تعاریف بالا سیر موضوعات فرد جز وظایف یک وب پورتال است؟ قطعا جواب منفی خواهد بود چرا که همانطور که گفته شد وب پورتال ها اساسا دروازه ورود کاربران به حیطه وب هستند و در حال حاضر برای یک موضوع واحد تا این حد محتویات با فرمت های گوناگون وجود ندارد که برای دسترسی به آنها نیاز به یک خط دهنده و طبقه بندی کننده اطلاعات داشته باشیم.
از طرف دیگر گفتیم که اصلی ترین آیتمی که دلیل اثبات وجود یک وب پورتال است ارائه همزمان خدمات و محتویات به صورت یکجاست.
فرض کنید که شما کاربر همیشگی آدرس http://www.photo.net هستید. همانگونه که مطلع هستید این وب سایت جز بی نظیر ترین مراجع ارائه عکس و نیز فنون عکاسی در سراسر وب جهانی ست که توسط هزاران کاربر در روز update می گردد، حال قرار است این وب سایت به کاربرانی که گاهی اوقات عکس هایی را که خودشان تهیه کرده اند را برای وب سایت می فرستند میل باکس رایگان ارائه کند. آیا این حرکت برای آن کاربر توجیه خاصی دارد؟
این میل باکس تنها برای زمانی به ایشان داده شده است که مشترک photo.net باشند و در رشد و پیشرفت آن موثر واقع شوند و در صورتی که کاربر تماس خود را با این وب سایت قطع کند نه برای سایت و نه برای کاربر اشتراک ایمیل در آدرس photo.net دیگر ارزشی ندارد و فارغ از تمامی این موارد آیا این کاربران با آدرس user@photo.net حاضر به تبادل اطلاعات و فعالیت در سایر موضوعات به غیر از عکاسی هستند؟!
منظور از معماری پورتال تعریف و توجیه پروژه در یک چهارچوب خاص به دسته های
• نوع برنامه نویسی
• نوع مدیریت پروژه
• نوع طرح توجیه اقتصادی
و سایر گزینه های موثر در تشکیل و تهیه می باشد.
ضرورت تعریف معماری در پورتال ها را می توان پیشگیری از بروز اشتباهات احتمالی؛ تامین امنیت بالا، صرفه جویی های بسزا در هزینه ها و مانند این دانست.
بعضا بسیاری گمان می کنند معماری پورتال ها یک کلیشه است که در هر زمان و برای هر پروژه ای به یک نحوه اجرا می شود در صورتی که تصور صحیح می بایست معماری را برای هر پورتال بنا بر خاصیت های زمانی، موقعیتی، فرهنگی و ریالی ؛ با در نظر گرفتن ملزومات تعریف کند.
درواقع با چنین شرایطی معماری پورتال را می توان Presentation پروژه پورتال دانست که اطلاعات جامعی و اصلی را در باره چگونگی تهیه ، راه اندازی و نگهداری پورتال به ما می دهد و همگی تاثیر گرفته از ویژگی های پورتال هستند که در بخش های قبلی در مورد آن صحبت شد.
این presentation را می توان به دو دسته کلی تقسیم کنیم:
• کاربری و مدیریت ما و پورتال
• کاربری و مدیریت مشتری ما و پورتال

نکته حایز اهمیت اینجاست که نوع مدیریت پروژه و استاندارد های به کارگرفته شده ستون های پورتال ها تلقی می گردند و این استاندارد ها دائما در تعامل با یکدیگر اند و در صورت نقض قوانین هر یک خسارات جبران ناپذیری به خود و سایر ستون های پروژه و در نهایت کل پروژه وارد می کنند.


منبع این مقاله : آی تی ایران توماج فریدونی

_________________
زندگی سیبی است که باید گاز زد، با پوست!


چهارشنبه 28 نوامبر, 2007 10:07 am
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: یکشنبه 25 نوامبر, 2007 7:24 am
پست ها: 457
پست Re: وب پورتال چیست؟
این مطلبو هم من قبلا جایی خوندم این مقاله شما رو دیدم یادم افتاد اینجا میذارم بقیه بخونن

عبارت پرتال به معنى درگاه و در مى باشد . در حقیقت وظیفه یک سایت پرتال جمع آورى اطلاعات از منابع مختلف و ایجاد یک درگاه واحد براى دسترسى به کتابخانه اى از اطلاعات و خدمات دسته بندى و اختصاصى شده مى باشد . پرتال ها با این هدف ایجاد
مى شوند که کاربران اینترنت بتوانند گردش خود را در اینترنت از طریق یک مدخل مدرن و ساختیافته شروع نموده و هر موقع که اراده کنند بدون هیچ مشکلى به نقطه شروع بازگردند .
در یک دسته بندى کلى عملکرد ها و قابلیتهاى اصلى یک سیستم پرتال عبارتند از :
- دسترسى به اطلاعات مورد نیاز
- ارتباط با دیگر کاربران
- دسترسى به برنامه هاى کاربردى مجزا
- انجام امور روزمره کارى ، شهر ى ، ادارى و ...
بنابراین یک سایت پرتال باید علاوه بر
قابلیتهاى زیر بنایى همچون امنیت ، سرعت ، و دقت ، سرویسهاى متععدى نیز در اختیار کاربران و مدیران سایت قرار دهد . عمده این سرویسها عبارتند از:

1- سرویس مدیریت محتوا
2- سرویس پست الکترونیک
3- سرویس کنفرانس الکترونیکى
4- سرویس جستجو
5- سرویس عضویت در سایت
6- سرویس نظر سنجى
7- سرویس تکمیل و ارسال فرم هاى الکترونیکى
8- سرویس پرداخت اینترنتى
9- سرویس خبر

باید توجه داشت که یک پرتال موفق تنها شامل مجموعه اى از منابع اطلاعاتى نیست بلکه ترکیب درستى از سرویس هاى اصلى فوق الذکر است .


چهارشنبه 28 نوامبر, 2007 10:44 am
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: یکشنبه 25 نوامبر, 2007 7:24 am
پست ها: 457
پست Re: وب پورتال چیست؟
مردم به پورتال‌ها اعتماد ندارند

عصر، عصر كامپيوتر است استفاده از ابزارهاي ارتباطي پيشرفته‌اي مانند اينترنت، ماهواره و ... عصري كه ارتباط مردمانش با استفاده از تجهيزات ارتباطي جديد و پيشرفته با دوران گذشته زمين تا آسمان فرق مي‌كند.

عصري كه در آن ديگر به ندرت خبري از نامه‌نگاري، ديد و بازديدهاي مداوم و حتي دلتنگي‌هاي گاه و بي‌گاه است. مردمان اين عصر كافي است اراده كنند تا از حال و روز هم باخبر شوند. كافي است كامپيوتر را روشن كنند و به شبكه جهاني اينترنت وصل شوند. آن گاه با استفاده از يك وب‌كم كوچك و هدفون مي‌توانند صدا و تصوير عزيزان خود را مستقيم دريافت كنند. مي‌بينيد، در دنياي كامپيوتري امروز، حتي دلتنگي هم جايي ندارد.
اين بخش كوچكي است از تسهيلاتي كه زندگي در دنياي كامپيوتري براي انسان به ارمغان آورده است. هر روز كه مي‌گذرد كامپيوتر دستاورد جديدتري براي رفاه و آسايش انسان به ارمغان مي‌آورد. شايد راه‌اندازي پورتال‌هاي سازماني و خدماتي يكي ديگر از تسهيلاتي باشد كه دنياي كامپيوتري امروز براي ساكنانش در نظر گرفته است.


راهكارهايي براي صرفه‌جويي در وقت و هزينه كاربران رايانه!
اما نكته اين جا است كه كاربران رايانه تا چه حد با اين پورتال‌ها آشنايي دارند و ميزان اعتماد آنان به اين پورتال‌ها تا چه حد است؟ اصلا پورتال چه خدماتي ارائه مي‌دهد؟


ماهيت پورتال
پورتال كه در لغت به معني درگاه و دريچه است، شامل صفحه وب واسطي است كه امكان دسترسي آسان را به هر چيزي كه كاربر براي انجام وظيفه يا خواسته‌اش نياز دارد، بدون توجه به اينكه محل فيزيكي آن كجا است فراهم مي‌كند.

به گفته ساسان رنجبر، يك كارشناس حوزه IT، يك پورتال داراي ويژگي‌هايي همچون گردآوري اطلاعات، در دسترس بودن و هدفدار بودن اطلاعات است و بايد در هر زمان و مكاني در دسترس باشد.
وي معتقد است: در حال حاضر اكثر سازمان‌ها و واردات از وزارت كشور گرفته تا اداره آب و فاضلاب و اداره پست و ... يك پورتال سازماني دارند كه در آنها خدمات گوناگوني ارائه مي‌شود. اگر سري به پورتال جمهوري اسلامي ايران با نشاني http://www.iran.ir بزنيد مي‌توانيد ليست پورتال‌هاي موجود را مشاهده كنيد.

وزارت كشور، اداره آب و برق، آموزش و پرورش، موسسات مالي و اعتباري، هتل‌ها و اقامت‌گاه‌ها، شهرداري‌ها و ... از نهادهايي هستند كه با راه‌اندازي پورتال در صدد برآمده‌اند تا علاوه‌بر خدمات‌رساني به مردم از رفت‌و‌آمد مراجعان به اين مركز بكاهند،

اما آيا با توجه به اينكه هنوز بسياري از مردم اعتماد چنداني به اين پورتال‌ها ندارند، اين پورتال‌ها در تحقق اهداف خود موفق بوده‌اند؟

كارشناسان معتقدند، اگرچه متوليان راه‌اندازي اين پورتال‌ها معتقدند طي سال‌هاي ابتدايي راه‌اندازي اين پورتال‌ها ميزان استقبال و بازديد از پورتال‌ها درحد قابل‌قبولي بوده است اما آنچه مسلم است زمان لازم است، تا با اطلاع‌رساني درست عموم مردم به سمت استفاده از پورتال گرايش پيدا كنند.

از زبان پورتال‌داران
مظفريان مسوول بخش انفورماتيك اداره آب و فاضلاب در اين زمينه مي‌گويد: پورتال اداره آب و فاضلاب شهر تهران با آدرس http://www.tpww.co.ir حدود پنج سال است راه‌اندازي شده است كه خدماتي چون پرداخت قبض آب از طريق بانك‌ها، درخواست انشعاب آب، تغيير قطر و سير انشعاب، استعلام براي خريد و فروش، رسيدگي به شكايات و هزينه خدمات و ... را ارائه مي‌دهد.

وي درخصوص ميزان استقبال از اين پورتال گفت: به طور كلي به دليل اينكه اطلاع‌رساني درستي در اين زمينه نشده است، ميزان استقبال در حدي كه انتظار داشتيم، نبوده است. چراكه مردم اعتماد چنداني نسبت به رسيدگي به درخواست‌هايشان از طريق اين پورتال ندارند و همچنان حضور فيزيكي را به راه‌هاي ديگر ترجيح مي‌دهند.
به گفته مظفريان تنها در چند استان از جمله تهران، اصفهان و خراسان استقبال در حد مطلوب بوده است.

وي افزود: در اين پورتال فرم‌هاي ويژه‌اي براي درخواست‌هاي مختلف تهيه شده است كه مراجعان مي‌توانند با تكميل اين فرم‌ها نسبت به رفع مشكل خود اقدام كنند. منتجب‌ مسوول بخش فناوري اطلاعات شركت پست ايران نيز از راه‌اندازي پورتال شركت پست جمهوري اسلامي ايران طي سه سال اخير با آدرس http://www.post.ir خبر داد و گفت: اين پورتال عملياتي چون رهگيري محصول، سيستم گوياي دو سويه، سيستم داخلي پست و ... را انجام مي‌دهد.
به گفته وي ميزان استقبال از اين پورتال در سطح استان تهران در سطح مطلوبي بوده است و شركت پست برنامه‌هايي نيز براي توسعه اين پورتال دارد.
پورتال وزارت كشور نيز با آدرس http://www.moi.ir حدود سه سال است راه‌اندازي شده است و خدمات مختلفي را به مراجعان ارائه مي‌كند كه مهم‌ترين خدمتي كه ارائه مي‌دهد در زمينه سازمان‌هاي مردم نهاد (NGO)ها است.
به گفته كهنداني مسوول بخش فناوري اطلاعات وزارت كشور، در حال حاضر اين پورتال در حال اطلاع‌رساني است و فرم‌هاي ويژه‌اي براي اطلاع‌رساني، خدمات ثبت‌نام در NGOها و ... ارائه مي‌دهد.
به گفته وي با راه‌اندازي اين پورتال از ميزان رفت‌و‌آمد مراجعان در زمينه NGOها تا حدود زيادي كاسته شده است.

گودرزي مسوول بخش سازمان‌هاي مردم‌نهاد وزارت كشور نيز در اين زمينه مي‌گويد: در زمينه پورتال و خدمات آن در بخش NGOها در سطح استان تهران بسيار قوي عمل كرده‌ايم و مراجعان مي‌توانند تمام امور مربوط به ثبت NGO، ثبت‌نام در NGO و ... را از طريق اين پورتال انجام دهند.
مسوول بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران نيز در رابطه با پورتال شهرداري تهران http://www.tehran.ir گفت: سرويس Tehran.ir عبارت است از خبررساني در حوزه شهر و شهرداري كه در اين بخش تمامي اخبار مربوط به فعاليت‌هاي سازمان شهرداري به روز مي‌شود.
سعدآبادي افزود: اصلي‌ترين بخش اين پورتال «كاوشگر شهر تهران» است كه ابزاري است كه براساس GIS سرويس‌دهي مي‌كند و به اين ترتيب شهروندان تهران مي‌توانند مسيرهاي حركتي خود را با آن تعيين كنند.به گفته وي، شهروندان مي‌توانند با مراجعه به اين سايت مسير خود را از مبدا تا مقصد تعيين كنند. همچنين خيابان‌هاي يك طرفه و دو طرفه، بناهاي ديدني و مكان‌هاي مشهوري كه در اين مسير قرار دارند، شيرهاي آتش‌نشاني و ... در اين بخش مشخص شده‌اند.
به گفته وي پورتال تهران در سامانه اينترنتي 137 هم سرويس‌دهي ويژه‌اي دارد و به اين ترتيب شهروندان مي‌توانند از طريق اين سايت اخبار و درخواست رسيدگي خود را ثبت و پيگيري كنند.
علاوه‌بر اين ثبت‌نام براي دريافت آرم طرح ترافيك نيز از طريق اين پورتال صورت مي‌گيرد.
وي افزود: اطلاعات مربوط به اموات بهشت زهرا، قيمت منطقه‌اي املاك، قوانين معماري و شهرسازي، نظرسنجي و لينك‌ها و ... را نيز مي‌توان روي اين پورتال مشاهده كرد.
معاون آمار، برنامه و بودجه سازمان فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرداري تهران نيز در اين رابطه گفت: پورتال شهرداري تهران با اهدافي چون، كاهش زمان و هزينه ارائه خدمات، كاهش رفت‌و‌آمدهاي شهري و ترافيك، ايجاد و بهبود روابط شهرداري و شهروندان، دريافت بازخورد شهروندان از خدمات شهرداري، تقويت و بهينه‌سازي سيستم‌هاي كنترل و نظارت، ارائه اطلاعات و خدمات مطلوب به شهروندان در هر زمان و مكان و عدم ايجاد ازدحام در بخش‌هاي مختلف شهرداري و كاهش مراجعات حضوري راه‌اندازي شده است

به گفته شفائي، با توجه به تاكيدات شهردار تهران در مواضع مختلف مبني‌بر طراحي و راه‌اندازي پورتال شهرداري تهران به عنوان نقطه ورود دسترسي شهروندان به خدمات و اطلاعات موردنيازشان، سازمان فناوري اطلاعات شهرداري تهران پس از طي فاز امكان‌سنجي و شناسايي راه حل فني و همچنين معماري مناسب و عملياتي نمودن به پورتال از دو منظر اينترنتي و اينترانتي توجه شد كه در نوع اول مخاطبان، شهروندان و در نوع دوم مخاطبان، پرسنل شهرداري هستند.
به گفته وي، هم‌اكنون 80 ساب پورتال واحدهاي تابعه شهرداري و پورتال انگليسي شهرداري تهران از طريق آدرس Tehran.ir در دسترس است و ميانگين آمار بازديد روزانه پورتال شهرداري تهران بالغ‌بر 40هزار نفر است.

وي برخي از مهم‌ترين خدمات و اطلاعات پورتال شهرداري را به اين شرح معرفي كرد.
در بخش محتوا، مناقصات، آمارنامه شهر تهران ( براي اولين بار)، فرآيندها و رويه‌ها (در دست اقدام)، نظرسنجي در زمينه‌هاي مختلف مرتبط با شهرداري تهران و اخبار در اين پورتال درج شده‌اند.
در بخش خدمات الكترونيك نيز اطلاعاتي در مورد دفاتر خدمات الكترونيك شهر، كاوشگر تهران، سامانه اينترنتي 137، قيمت منطقه‌اي املاك، ثبت‌نام آرم طرح ترافيك، مناقصات شهرداري تهران، مشاهده پرونده شهرسازي و ... قابل‌مشاهده است.

به گفته شفائي، پرداخت اينترنتي كه تاكنون در مباحث محدودي مانند طرح ترافيك داشتيم تا ماه‌هاي آينده در ساير بخش‌ها از جمله قبض جريمه و ... نيز امكان‌پذير خواهد شد.به گفته وي ميزان بازديد از اين پورتال در حد مطلوبي است و پيش‌بيني مي‌شود با ارتقاي سطح كيفي اين پورتال گام‌هاي موفق‌تري در اين زمينه برداریم.


سه شنبه 29 آوریل, 2008 12:43 pm
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: شنبه 24 نوامبر, 2007 7:39 pm
پست ها: 546
آدرس: تهران
پست Re: وب پورتال چیست؟
● مقدمه

نام پورتال ها را زیاد شنیده ایم، اما شاید برای برخی از ما این سئوال پیش آمده باشد که واقعا یک پورتال چیست؟ چه ویژگیها و خصوصیاتی دارد؟ و چه تفاوتی با یک وب سایت دارد؟

ترجمه کلمه Portal به فارسی در فرهنگهای لغت "دریچه"، "درگاه" و "مدخل" ذکر شده اما کلمه پورتال در تکنولوژی اطلاعات معنی متفاوتی دارد. اگر بخواهیم ساده بگوییم، پورتال صفحه وب واسطی است که امکان دسترسی آسان را به هر چیزی که کاربر ، برای انجام وظیفه یا خواسته اش نیاز دارد – بدون توجه به اینکه محل فیزیکی آن کجاست، فراهم می کند. به بیان دیگر پورتال "درگاهی" است به دنیایی مجازی که کاربر می تواند از طریق امکانات فراهم شده در آن، تمامی نیازهای خود را براورده کند.

نیازهایی مانند جستجو و یا خرید(مثلا یک کتاب)، دسترسی به حساب بانکی، افزایش و کاهش اعتبار یک حساب اعتباری و یا به روز رسانی اطلاعات سخت افزاری از محل کار، پورتال همه چیز را از طریق درگاهی واحد برای کاربر خود فراهم می سازد.

ویژگیهای اصلی یک پورتال عبارت اند از:

▪ تجمع اطلاعات
▪ هدف دار بودن اطلاعات
▪ دردسترس بودن اطلاعات
▪ دریچه ورود منحصر به فرد

یک پورتال نیز مانند یک کامپیوتر خانگی، اطلاعات و خدمات گوناگونی را در یک صفحه وب واحد و به صورتی سازگار و خوش ترکیب در دسترس می گذارد. گاهی به این صفحه web top هم گفته می شود. پورتال می تواند نقطه شروع یا صفحه اولیه مشخصی داشته باشد که کاربران در زمان اتصال به وب آن را مشاهده کنند. اگر چه بر خلاف صفحه کامپیوتر، پورتال می تواند از طریق مجموعه وسیع دستگاههایی که قابلیت اتصال به وب در آنها پیش بینی شده (از جمله تلفن های موبایل) مورد استفاده قرار گیرد.


یکشنبه 25 می, 2008 8:52 am
مشخصات شخصی WWW
آواتار کاربر

عضو: شنبه 24 نوامبر, 2007 7:39 pm
پست ها: 546
آدرس: تهران
پست Re: وب پورتال چیست؟
هر چند شباهت ظاهری فراوانی میان یک وب سایت و یک پورتال وجود دارد به گونه ای که در نگاه اول تفاوت محسوسی میان آن دو مشاهده نمی شود اما این دو کاملا از یکدیگر متفاوت اند.
سوال اینجاست که به طور مشخص تفاوت آن دو در چیست؟
در پاسخ به این سوال باید گفت ویژگیهای زیر در یک پورتال آن را از یک وب سایت متمایز می کند:
درگاه ورود منفردی که از طریق آن می توان به مجموعه منابع مرتبط با پورتال دست یافت.
نمایش هدفدار اطلاعات با استفاده از تجربیات کاربر.
دسترسی تقسیم بندی شده به انواع داده و اطلاعات گروه بندی شده.
در اختیار گذاشتن امکان ارتباط و همکاری میان تمامی کاربران و استفاده کنندگان پورتال.
امکان پیوستن به نرم افزارها و سیستم های نرم افزاری که گردش کاری مشخص و تعریف شده ای دارند.


یکشنبه 25 می, 2008 8:54 am
مشخصات شخصی WWW
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 8 پست ]  برو به صفحه 1, 2  بعدی

افراد آنلاین

کاربر حاضر در این تالار : - و 1 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
cron
استفاده و نقل از مباحث سایت، فقط با ذکر منبع و لینک سایت میکرورایانه مجاز است.
Copyright © 2006 - 2010 MicroRayaneh - Powered by phpBB © phpBB Group
Valid CSS2 Valid XHTML 1.0
طراحی سایت : میکرو رایانه