مشاهده پست های بی پاسخ | مشاهده موضوعهای فعال تاریخ امروز جمعه 20 آوریل, 2018 4:11 pm



پاسخ به موضوع  [ 33 پست ]  برو به صفحه قبلی  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  بعدی
 آموزش متدولوژی و روش طراحی وب سایت گام به گام 
نویسنده پیام
آواتار کاربر

عضو: شنبه 19 آوریل, 2008 3:02 pm
پست ها: 431
پست Re: آموزش متدولوژی و روش طراحی وب سایت گام به گام
ساختارها

ساختار صفحه با فايلهاي Gif شفاف :

يک عکس شفاف مي تواند در صفحه به جاي اشغال کردن فضاهاي خالي وارد شود ونيز شما مي توانيد طول و عرض آن را با بکار بردن ويژگيهايي در تگ < Image > براي ايجاد ابعاد فضاي در خواستي، کنترل کنيد . براي مثال اگر بخواهيد پاراگرافي وارد کنيد بايد تگ زير را ايجاد کنيد
(عکس gif همرنگ با background صفحه است):

< Img Src="transparent.gif" height=2 width=15" >

با دادن اين مقادير پاراگراف با فاصله 15 pix از سمت چپ شروع مي شود . با همان رويه مي توانيد فضاي بين پاراگراف را با قرار دادن مقادير فوق افزايش دهيد .

< Img Src="transparent.gif" height=20 width=2" >

عکسهاي Gif مي توانند در صورت نياز در جداول براي کنترل سايز ستونها و سطرها در صورت نياز قرار داده شوند . به خاطر داشته باشيد که هدف ما کاهش بي نظمي هاي صفحه ، به اين منظور که کاربران را قادر به مرور مطالب و اسناد و نيز انتخاب اتصال ديگر کند ، مي باشد .

ساختار صفحه با جداول :

طراحان وب بايد به خوبي ساختار صفحه را درک کنند و از جداول در ساختار صفحات استفاده کنند . به طور پيش فرض تمامي موارد در HTML از طرف چپ تراز مي شوند . طراحان وب از جداول براي توزيع مندرجات کل صفحه نمايش درمرورگر استفاده مي کنند . ساختار جدول مي توانند با مندرجات پر گردند نيز مي توان براي جداول قاب قرار نداد تا کاربران متوجه وجود جدول در صفحه نگردند.

CSS - Cascading Style Sheet مي تواند براي رفع جداول در ساختار HTML ايجاد شوند که اکثر مرورگرهای جدید از آن حمايت مي کنند اگر در این مورد تردید داشتید از جداول به عنوان استاندارد استفاده مي شود .

ساختار صفحه با استفاده از فريم ها :

فريم ها نيز مي توانند براي ساختار صفحات مورد استفاده قرار گيرند با اين وجود آنها نقش مياني در Navigation هارا نيز دارند . فريم ها مي توانند در يک سايت استفاده شوند و بايد به زودي در بحث روند طرح و برنامه ريزي مطرح شوند . به اين خاطر که فريم ها به صورت نمايشي در طرح Navigation اثر دارند . فريم ها بر روي عاملهاي ديگر سايت نيز اثر مي گذارند و سايت را به خوبي آرايش مي کنند .

ساختار صفحه با استفاده از تعيين موقعيت :

لايه ها يا المانهاي پشته اي ديگر بصورت عمودي در آمدند و بيشتر مرورگرها از آنها حمايت مي کنند . نا هماهنگي اصلي در لايه گذاري اين است که Netscape Navigator از تگ < Layer > استفاده مي کند . در صورتيکه Internet Explorer با استانداردهاي W3C ،موقعيت ياب CSS براي تمامي المانها مطابقت مي دهد . بنابراين دو فايل آغاز گر مجزا بايد براي اطمينان از مطلوبيت از عبور پايگاه داده استفاده شود. متاسفانه خيلي از ويراستارهاي HTML به طور اتوماتيک هر 2 ورژن را بصورت کد درآوردند .


سه شنبه 26 آگوست, 2008 12:18 pm
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: شنبه 19 آوریل, 2008 3:02 pm
پست ها: 431
پست Re: آموزش متدولوژی و روش طراحی وب سایت گام به گام
اهميت کارآيي مخاطبين ( کاربران )

حالا می خواهیم در مورد کارآیي بحث کنیم. یک طراح وب بايد از علم مخاطبين خود همراه با navigation مطلع باشد. دانستن حساسيت هاي مخاطبين عامل موفقيت سايت است براي مثال اگر شما براي کاربراني که سيستم هاي قديمي دارند سايت طراحي مي کنيد و از چند رسانه اي هاي جديد استفاده مي کنيد ، مخاطبين خود را درک نکرديد . درک مخاطبين منوط به آموختن درباره جغرافياي افراد و سن ، تحصيلات ، موقعيت، درآمد مي باشد، بعلاوه شما نيازمند آن هستيد که درباره تکنولوژي که اين قشر از کاربران در سيستم هاي خود استفاده مي کنند بدانيد و نيز در نظر داشته باشيد که اين اطلاعات شامل فاکتورهايي مثل سرعت ، ارتباطات ، مرورگرهاي با ورژنهاي مختلف و Plug-ins هاي در دسترس مي باشد . هنگامي که شما اين فاکتورها را دانستيد و درک کرديد بهترين نوع حمايت را از کاربران خود را خواهيد داشت .
آزمايش کارآيي يک سايت مي تواند به المانهاي ممتازي تقسيم شود که اين المانهادر طراحي جزء مفاهيم اوليه هستند . اين المانها دستورات منحصر به فرد نيستند و همه آنها اهميت يکسان دارند،زيرا ترکيب آنها مي تواند قابليت هاي کارآيي سايت را محاسبه کند و حذف هر يک باعث کم شدن کارآيي مي شود .

● کيفيت مندرجات : کيفيت مندرجات ارائه شده در يک سايت ارزش محصولات سايت را ارائه مي دهد .

● Navigation آسان و کاربردي: کاربران بايد بتوانند خيلي راحت و آسان و با کوشش کم بوسيله Navigation سايت را بپيمايند و الا به سايت ديگري خواهند رفت .

●اطلاعات ساختاري : توجه نکردن به ساختار سايت باعث کم کردن کيفيت مندرجات سايت مي شود و تاثير مطلوبي بر روي کاربر ندارد و اين نکته بدان معني است که اطلاعات سايت بايد در ساختارهاي منطقي سازماندهي شوند .

● قابليت جستجو : همه کاربران در مورد استفاده از يک موتور جستجو شبيه به هم هستند . بنابراين توانايي ايجاد يک موتور جستجو گر بازيابي و هويت مندرجات شما را فراهم مي کند .


سه شنبه 26 آگوست, 2008 12:21 pm
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: شنبه 19 آوریل, 2008 3:02 pm
پست ها: 431
پست Re: آموزش متدولوژی و روش طراحی وب سایت گام به گام
تکنولوژي نرم افزار

قبل از آزمايش :

اولين مرحله از آزمايش کارآيي توسعه سايت مربوط به نقطه پاياني آن يعني محصولات مي باشد . يک آزمايش کارآيي نمي تواند ارزيابي دقيقي را ايجاد کند . چه کسي بايد اين آزمايش را انجام دهد ؟
اين آزمايش مي تواند با حداقل 5 الي 6 نفر شروع شود آزمايش سايت با اعضاء تيمهاي طراحي ديگر غير منطقي بنظر مي رسد . بعلاوه موضوع تست بايد براي کاربران واقعي سايت طرح گردد .براي نمونه شما نبايد سايت مربوط به تجارت سهام را با گروه سني جوانان تست کنيد و يا نبايد فقط خود را محدود به دلالان سهام کنيد . ولي يک تست خوب مي تواند شامل همه گروهها باشد . مثلا در اين مثال شما نبايد آزمايش خود رابروي کساني که از تجارت کم مي دانند يا اصلاً تا بحال تجارت انجام نداده اند مطرح کنيد.

روش ديگر براي انجام آزمايش ايجاد اطلاعات ورودي ارزشمند از مشاغل مختلف است . کاربران بايد بتوانند کارآيي سايت را در پايگاه داده سايت ثبت کنند و نيز ليستي از کساني که در سايت تجارت داشتند فراهم گردد . به هر جهت کاربران اطمينان دارند که شما آنها را به دقت درک کرديد و نظرات آنها در دورنماي سايت شما تاثير داده خواهد شد.
اگر سايت هاي داخلي براي يک هدف معين با هم اشتراک داشته باشند يک اينترانت تشکيل مي دهند. به هر جهت بايد اعضاء آزمايش به جز کساني که از مراحل پيشرفت و توسعه جدا شدند را در آزمايش بکار گيريد .مهمترين اهداف گروه نمايش دقيق، از موقعيت و توانايي سايت شما مي باشد .
در طي سالهاي اخير و ازدياد خيل کاربران آزمايشهاي کارآئي سايت بدعتي بوده که در طراحي صفحات وب بنا نهاده شده است . اين قالب متداول که در حال حاضر در وب وجود دارد ، مجموعه کلي نظير يکدسته از انتشارات جداگانه مانند روزنامه ها يا کتابهايي که هر کدام در يک زمان قابل دسترس باشندرا،در اختيار کاربران قرار مي دهد. وب به طور کلي پايه و بنيادي براي ارتباط کاربران مي باشد و سايتهاي شخصي جزو ناچيزي از دنياي وب هستند.
سرعتي که کاربران با آن مرورگرهاي خود را به روز مي کنند ، به طور مسلم با ازدياد کاربران بر روي خط اينترنت کاهش مي يابد .
مطالعات نشان مي دهد که سرعتي که کاربران مثلا براي به روز کردن مرورگر از ورژن 3 به ورژن 4 صرف مي کنند بيشتر از بروز کردن مرورگر از ورژن 2 به 3 مي باشد . بعضي از فاکتورهاي زير در جابجايي آرام مرورگرها لحاظ مي شود . بستر کاربران به واسطه کاربران تکنيکي زبر دستي که به لحاظ خودشان به اينترنت علاقه مند هستند رشد زيادي داشته است . بيشتر کاربران امروزي به جاي توجه به نرم افزار و تکنولوژي توجه خاصي به مندرجات سايت دارند . بنابراين براي بروز کردن مرورگر خود تمايلي نشان نمخواهند داد.

● تعداد زيادي از کاربران جديد نمي دانند که چگونه بايد مرورگر خود را به روز کنند . بنابراين کار خود را با مرورگري که دارند ادامه مي دهند . در قبل اکثرا کاربران اينترنت استاد و خبره بودند ولي امروزه بيشتر کاربران متخصص نيستند و توانايي کمي در بارگذاري ، نصب و تنظيمات نرم افزار دارند .

● در باب اضافه کردن ويژگيها و يا توسعه آزمايش کارآيي و بروز رساني، مرورگرهاي اخير اجبار کمتري نسبت به قبل دارند . مرورگرهاي اوليه مقدماتي بودند . توسعه هاي نسبي که از يک مرورگربه مرورگر بعدي منتقل مي شود نسبتا قابل توجه بوده و براي بروزرساني به نفع کاربرهاي قديمي مي باشد.

● اندازه زمان بارگذاري و بروز رساني سريع با استفاده از پهناي باند در دسترس توسعه يافته است بنابراين بروز رساني به خدمات اتصالي پر هزينه تري يا زمان بيشتري احتياج دارد .

قابليت آزمايش :

يکي از روشهاي ايجاد يک سايت مطلوب، تست کردن کارآيي آن مي باشد . انتشار دهندگان و توسعه دهندگان اشاره اي بر اين که طراحي سايت آنها وابسته به مخاطبين خواهد بود ندارند . توسعه دهندگان وب از نتايج توليداتشان آگاهيهاي لازم را بدست مي آورند و مفهوم سايت را درک مي کنند . اين آگاهي به توسعه دهندگان سايت يک نگاه کلي از واقعيات ارائه مي کند . آنها مي توانند سايت را بپيمايند و اطلاعات را پيدا کنند . زيرا ارتباط نزديکي با پروژه هاي کاري خود دارند .
کارايي سايت مي تواند با کاربراني که ديد و شناختي از سايت ندارند حساب شود. . مديريت يک آزمايش کارآيي با داشتن يک ديد علمي از سايت ايجاد مي شود .


سه شنبه 26 آگوست, 2008 12:26 pm
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: شنبه 19 آوریل, 2008 3:02 pm
پست ها: 431
پست Re: آموزش متدولوژی و روش طراحی وب سایت گام به گام
وظايف کارآيي

در هنگام اجراي آزمايش اعضاء بايد براي انجام وظايف واقعي از يکديگر سئوال کنند .
ليستي از وظايف و عملکرد هر قسمت بدون اشاره بر اجراي آنها ايجاد کنيد . اين سايت خود به کاربران مي گويد که آنها چه چيزهايي نياز دارند که بدانند . لازم است که از شرکت کنندگان هم پرسيده شود که المانهايي را که دوست دارند و نيز مواردي که دوست ندارند را مشخص کنند و رعايت اين موارد باعث ايجاد يک سايت کارآمد مي گردد .
شايد براي طراحان وب شنيدن انتقادات از شرکت کنندگان در آزمايش سخت باشد و آنها را ناخشنود سازد ، اما نبايد مانع از پيشرفت شود .

نتايج :

بعد از اتمام آزمايش مصاحبه اي با شرکت کنندگان داشته باشيد . بايد اغلب به آنها در بيان کردن مواردي که از ياد بردند کمک کنيد آنها ممکن است فرصت کافي براي نوشتن نيز نداشته باشند . بايد سئوالات زير را از آنها بپرسيد :
1- احساسات اوليه شما بعد از ديدن سايت چه بود ؟
2- عکسهاي سايت چه نوع شرکتي را براي شما به تصوير مي کشد ؟
3- آيا طرح اصلي ساختار سايت را درک کرديد ؟
4- عناصر و المانهاي عمده سايت را به ياد داريد ؟

درخواست نتايج :

ممکن است در حين آزمايش بعضي از موارد ناکارآمدي سايتتان نمايان گردد . به عنوان يک طراح ممکن است که اشکالات و انتقاداتي از سايتي که در طراحي آن کوشش داشتيد، گرفته شود. اما حتماً بايد نتايج را ضبط و ترتيب اثر دهيد. ناراحتي که از انتقاد از شرکت کنندگان آزمايش براي شما ايجاد مي شود بسيار بهتر از آن خواهد بود که سايتي بدون کارآيي خوب ايجاد کنيد و همواره بهتر آن است که حجم زيادي از انتقادات را دريافت کنيد ولي به جاي آن سايتي با کيفيت خوب ارائه مي دهيد .


سه شنبه 26 آگوست, 2008 12:31 pm
مشخصات شخصی
آواتار کاربر

عضو: شنبه 19 آوریل, 2008 3:02 pm
پست ها: 431
پست Re: آموزش متدولوژی و روش طراحی وب سایت گام به گام
مفاهيم Navigation

مقدمه :

طراحي خوب آن است که مندرجات را به خوبي توصيف مي کند . بدون يک برنامه ريزي دقيق از اينکه چگونه محتويات سايت را به خوبي به هم اتصال دهيد طراحي سايت دچار سر در گمي خواهد شد و با شکست مواجه مي شود . کاربران بايد بدانند که نقاط مبهم ديگر در کجا قرار دارند و چگونه بايد به آنجا بروند و چنانچه هر کدام از اين فاکتورها را فراموش کرديد کاربران به سايتهاي ديگر خواهند رفت.


سه شنبه 26 آگوست, 2008 12:35 pm
مشخصات شخصی
مشاهده پست های قبلی:  نمایش بر اساس  
پاسخ به موضوع   [ 33 پست ]  برو به صفحه قبلی  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  بعدی

افراد آنلاین

کاربران حاضر در این تالار: Google [Bot] و 5 مهمان


شما نمی توانید در این تالار موضوع جدید باز کنید
شما نمی توانید در این تالار به موضوع ها پاسخ دهید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را ویرایش کنید
شما نمی توانید در این تالار پست های خود را حذف کنید
شما نمی توانید در این تالار ضمیمه ارسال کنید

جستجو برای:
پرش به:  
cron
استفاده و نقل از مباحث سایت، فقط با ذکر منبع و لینک سایت میکرورایانه مجاز است.
Copyright © 2006 - 2010 MicroRayaneh - Powered by phpBB © phpBB Group
Valid CSS2 Valid XHTML 1.0
طراحی سایت : میکرو رایانه